Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach. Dla nowych Klientów 5% rabatu - na hasło: Newsletter
Dzikość i zdziczenie jako kontekst edukacji
Opis
„Autor, ukazując naturę współczesnego człowieka, wraca do pojęcia „dzikość”. Nakreśla jego niejednoznaczność i przywraca jego właściwy sens. Dzikość jest tu pojęciem kluczem, soczewką, przez którą spogląda na świat. [...] A. Nalaskowski w relacji między szkołą (wytworem i amboną kultury) i dziką nauką szuka pierwotnych przyczyn kryzysu edukacji i ukazuje, w jaki sposób edukacja w jej obecnym kształcie dokonuje andragonizacji kultury i natury”. (z recenzji wydawniczej dr hab. Beaty Przyborowskiej).
Książka ma już dzisiaj wymiar międzynarodowy. Została przetłumaczona na język rosyjski i ukraiński, a także zapowiedziane są dalsze translacje. Być może stało się tak dlatego, że „po lekturze tej książki ‘dziki’ przestaje znaczyć głupi i prymitywny”, jak napisał jeden z recenzentów. Albo może dlatego, że „jest to książka o prawdzie, którą na prawdę warto odkrywać”, jak napisał inny.
Spis treści
Wstęp
Słowo do wydania drugiego
Dzikość – wybrane aspekty
Wyobrażenia
Dzikość w czasie
Dzikość i agresja
Dzikość i prawa
Dzikość, ufność, niewinność
Dzikość i miejsce życia
Dzikość i zdziczenie
Dzikość leśna
Dzikość stepowa
Dzikość z gór
Dzikość z morza
Zdziczenie
Socjalizacja i desocjalizacja
Eksternalizacja, czyli zdziczenie na resztę życia
Eksternalizacja niszowa – zdziczenie temporalne
Zdziczenie wobec innych
Zdziczenie i profanacja
„Poszukiwanie źródeł” jako konstruowanie zdziczenia
Zdziczenie i natura w stylu pop
Zdziczenie substytucjonalne
Biała księga zdziczałych
Maciej i Joanna
Paweł
Ryszard i Grażyna
Edward
Kazimierz
Gizela
Zbigniew
Józef
Krystian
GAN – zmutowane zdziczenie
Zakończenie
Literatura