Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach. Dla nowych Klientów 5% rabatu - na hasło: Newsletter
Komunikacyjne środowisko nauczania i uczenia się
Opis
Spis treści
Wstęp
Część 1. Nauczyciel w szkole
Rozdział 1. Profesjonalna baza wiedzy nauczyciela
Rozdział 2. Funkcje i zadania nauczyciela w klasie szkolnej. Podstawowe kompetencje nauczyciela
Rozdział 3. Taksonomie celów kształcenia
Taksonomia celów dziedziny poznawczej Blooma (1956)
Taksonomia dziedziny emocjonalnej Krathwohla (1964)
Powiązanie taksonomii celów kształcenia dziedziny poznawczej Blooma (1956) i taksonomii dziedziny emocjonalnej Krathwohla (1964)
Taksonomia dziedziny psychomotorycznej Dave'a (1970)
Zweryfikowana taksonomia dziedziny poznawczej Blooma (2001)
Rozdział 4. Edukacja szkolna i teoria konstruktywistyczna uczenia się. Nauczyciel konstruktywista
Porównanie modeli nauczyciela tradycyjnego i nowoczesnego
Rozdział 5. Warunki konieczne do realizacji nauczania skoncentrowanego na uczniu
Rozdział 6. Psychologiczne zasady nauczania skoncentrowanego na uczniu
Rozdział 7. Rozpoznawanie nauczycielskiego stylu nauczania
Rozdział 8. Kreowanie pozytywnego klimatu emocjonalnego klas szkolnych
Rozdział 9. Strategie zapobiegania konfliktom i redukcji ujemnych emocji w klasie
Zapobieganie konfliktom w klasie
Redukcja ujemnych emocji i konfliktu w klasie
Rozdział 10. Model FEASP Hermanna Astleitnera i jego zastosowanie w tworzeniu pozytywnego klimatu emocjonalnego w klasie
Redukcia
Redukcja zazdrości
Redukcja złości
Wzrost sympatii
Wzrost przyjemności (zadowolenia)
Rozdział 11. Stosowanie zasad nauczania na zajęciach edukacyjnych
Zasada poglądowości i jej realizacja w klasach szkolnych
Zasada przystępności nauczania (dostępności, stopniowania trudności)
Zasada systematyczności i logicznej kolejności
Zasada trwałości
Zasady w sprawdzaniu i ocenianiu osiągnięć szkolnych uczniów
Rozdział 12. Bezpośredniość jako zmienna komunikacyjna nauczyciela
Bezpośredniość werbalna
Bezpośredniość niewerbalna
Pomiar poziomu bezpośredniości niewerbalnej
Oczekiwania studentów w zakresie niewerbalnych zachowań nauczycieli na zajęciach edukacyjnych - relacja z badań
Bezpośredniość niewerbalna nauczyciela. Szacowanie efektów uczenia się
Rozdział 13.Jasność nauczania jako zachowanie komunikacyjne nauczyciela
Ocena poziomu klarowności nauczania
Rozdział 14. Skuteczny nauczyciel - zachowania nauczyciela na zajęciach edukacyjnych
Działalność dydaktyczna
Jakość organizacji zajęć
Klimat klasy
Rozdział 15. Charakterystyki skutecznego nauczyciela - wybrane narzędzia pomiarowe
Rozdział 16. Kreowanie skutecznego klimatu nauczania
Rozdział 17. Strategie kształcenia. Nauczycielskie style kierowania klasa szkolną
Rozpoznawanie stylu kierowania klasą szkolną.
Zintegrowany model stylów nauczania i uczenia się
Rozdział 18. Style komunikacyjne nauczyciela
Zachowania idealnego nauczyciela - relacja z badań
Niepożądane zachowania nauczyciela - relacja z badań
Aktualne zachowania interakcyjne nauczyciela w ocenie uczniów i w samoocenie nauczyciela - relacja z badań
Zachowania nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjów i liceów na zajęciach
edukacyjnych w ich samoocenie
Rozdział 19. Pożądane właściwości nauczyciela na zajęciach edukacyjnych
Rozdział 20. Ujemne cechy osobowości i postępowania nauczyciela na zajęciach edukacyjnych..
Rozdział 21. Relacje uczeń-nauczyciel w rzeczywistości szkolnej
Rozdział 22. Zachowania komunikacyjne nauczycieli i uczniów w rzeczywistości szkolnej
Działania i wypowiedzi nauczyciela jako źródła zachowań agresywnych uczniów
Rozdział 23. Zachowania werbalne i niewerbalne nauczyciela. Szacowanie efektów uczenia się - relacja z badań
Rozdział 24. Zachowania niewerbalne nauczycieli na zajęciach edukacyjnych a ich style komunikacyjne
Rozdział 25. Jasność i rzeczowość wypowiedzi nauczyciela. Szacowanie efektów uczenia się
Rozdział 26. Zachowania nauczyciela podczas kontroli i oceny wiedzy. Szacowanie efektów uczenia się
Rozdział 27. Jednoczesne występowanie trzech zmiennych komunikacyjnych nauczyciela. Szacowanie efektów uczenia się
Rozdział 28. Motywowanie uczniów do nauki
Model celów motywacyjnych ARCS Johna M. Kellera (1979).
Część 2. Uczeń w rzeczywistości szkolnej
Rozdział 29. Doskonalenie uczenia się szkolnego
Model szkolnego uczenia się Johna B. Carrolla (1963)
System pełnego przyswajania Jamesa H. Błocka i Benjamina S. Blooma
Rozdział 30. Odpowiedzialność ucznia za swoje uczenie się
Rozdział 31. Wpływ zmiennych środowiska edukacyjnego na uczenie się
Rozdział 32. Narzędzia komunikacji edukacyjnej i ich wykorzystanie w doskonaleniu środowisl uczenia się
Style uczenia się VARK
Preferencje środowiskowe PEPS do uczenia się
Pożądane środowiska uczenia się dla uczniów ekstrawertyków i introwertyków
Dwa główne wymiary osobowości według Hansa Eysencka
Zachowania komunikacyjne uczniów w konwersacjach z nauczycielami i ich rozpoznawanie
Oczekiwania uczniów w zakresie werbalnych i niewerbalnych zachowań komunikacyjnych nauczyciela
Zewnętrzna i wewnętrzna motywacja do uczenia się
Wzmocnienie wewnętrznej motywacji na drodze samodzielnej analizy prze;
uczniów osiągania założonych celów uczenia się
Rozpoznawanie wskaźników efektywnej szkoły
Dominujące kategorie motywów uczenia się szkolnego
Odczucia uczniów związane z uczeniem się
Stosunek uczniów do nauki szkolnej
Jakość uczenia się uczniów na zajęciach edukacyjnych. Najistotniejsze cechy
osobowości uczniów związane z uczeniem się w szkole
Aktywność strategiczna uczniów podczas uczenia się z tekstów podręcznikowych .
Dominujące orientacje celów motywacyjnych uczniów a struktury celów nauczyciela
W jaki sposób rozpoznać w rzeczywistości szkolnej ucznia zdolnego?
Jak rozpoznać u uczniów lęk komunikacyjny?
Jakich stanów emocjonalnych doświadczają uczniowie w czasie lekcji w różnych
sytuacjach komunikacyjnych?
Zastosowanie modelu FEASP Hermanna Astleitnera w rozpoznaniu ujemnych
i dodatnich emocji uczniów na zajęciach edukacyjnych
Rozdział 33. Rewolucja w pomiarze testowym osiągnięć poznawczych uczniów
Wybrane procedury komputerowego testowania adaptacyjnego w ewaluacji osiągnięć uczniów
Część 3. Środowisko komunikacji edukacyjnej
Rozdział 34. Klasa szkolna jako miejsce świadczenia usługi edukacyjnej
Wpływ atmosfery otoczenia klasy szkolnej na uczniów i nauczyciela
Rozpoznawanie środowiska fizycznego klas szkolnych
Rozdział 35. Mikroklimat klasy szkolnej
Jaki jest klimat świetlny pomieszczeń lekcyjnych w polskich szkołach?
Co zrobić, aby uczniowie siedzieli wygodnie? Ergonomiczne stanowiska pracy
uczniów w szkole
Rozdział 36.Wykorzystanie przestrzeni klasy szkolnej w uczeniu się
Aranżacje przestrzenne miejsc siedzących
Tradycyjna
Podkowa i segmenty
Wpływ aranżacji przestrzennych na komunikację w klasie
Rozdział 37. Pytania i polecenia
Literatura
Spis rycin
Spis tabel