Rozszerzenie Unii Europejskiej o nowe państwa jest jednym z najważniejszych wydarzeń początku XXI wieku. Stwarza to zupełnie nową sytuację zarówno dla 15 krajów, które już od wielu lat integrują swoje gospodarki, jak i dla 10 członków przyjętych do UE w 2004 roku. Ta sytuacja jest z pewnością wielkim wyzwaniem dla obydwu grup, ponieważ różnice w poziomie rozwoju ekonomicznego pomiędzy „starymi” i nowymi członkami są znaczne. Książka jest efektem pracy międzynarodowej grupy badaczy pochodzących z Polski, Czech, Włoch i Francji, zajmujących się sektorem MSP, którzy postanowili przyjrzeć się, jak przebiegał i przebiega proces adaptacji tych firm do warunków Jednolitego Rynku Europejskiego. Badane przedsiębiorstwa zostały przedstawione z różnych perspektyw: makroekonomicznej, mezoekonomicznej, czyli sektorowej i regionalnej, oraz mikroekonomicznej. W związku z tym, iż obok niewątpliwie istotnych uwarunkowań ekonomicznych dla procesów adaptacyjnych MSP, bardzo istotną determinantą jest osoba właściciela/menedżera i jego kompetencje, poszczególni autorzy poświęcili tej kwestii dużo uwagi w wielu kontekstach. Tym samym w wielu fragmentach publikacji potwierdzono hipotezę o kluczowym jego znaczeniu dla zachowań i rozwoju przedsiębiorstwa. Książka przeznaczona jest dla tych wszystkich, którzy czerpiąc wiedzę z przykładów Włoch, Francji, ale także innych krajów starej unijnej piętnastki chcą uczyć się na błędach i pozytywnych doświadczeniach swych odpowiedników z gospodarek działających na JRE już od kilkunastu lat. Lektura niniejszej publikacji w szczególności może stać się inspiracją i skarbnicą wiedzy dla właścicieli oraz menedżerów małych i średnich przedsiębiorstw. Dla pracowników naukowych i studentów zajmujących się problematyką małych i średnich przedsiębiorstw książka powinna być dobrym źródłem nowoczesnej wiedzy metodologicznej, teoretycznej związanej z działalnością małych podmiotów na rynkach międzynarodowych.
Spis treści:
1. Małe i średnie przedsiębiorstwa wobec procesów integracji gospodarki światowej - teoria i metodologia badań
*Integracja, internacjonalizacja, globalizacja
*Przegląd teorii internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw
*Trzy poziomy badania wpływu internacjonalizacji(globalizacji/integracji) na małe i średnie przedsiębiorstwa
*Zasobowo- sektorowy model internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw dla gospodarek transformowanych
*Kompetencje właściciela /menedżera
2. Integracja europejska a sektor małych i średnich przedsiębiorstw - doświadczenia włoskie
*Specjalizacja przemysłowa we Włoszech
*Przezwyciężanie słabych stron małych firm
*Eksport i internacjonalizacja małych firm
3. Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we Włoszech- przykład regionu Marche
*Internacjonalizacja- strategiczna opcja wzrostu firmy
*Instrumenty internacjonalizacji
*Globalizacja łańcucha wartości
*Ścieżka rozwoju internacjonalizacji
*Małe i średnie przedsiębiorstwa w regionie Marche wobec rynków zagranicznych
*Geograficzna i sektorowa lokalizacja inwestycji zagranicznych prowadzonych przez badane firmy
4. Francuskie małe i średnie przedsiębiorstwa wobec jednolitego rynku europejskiego oraz internacjonalizacji - przegląd literatury francuskojęzycznej
*Rola małych i średnich przedsiębiorstw w handlu zagranicznym Francji
*Główne kierunki badań internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw
5. Przystosowanie małych i średnich przedsiębiorstw we Francji do działalności w warunkach internacjonalizacji i integracji gospodarczej
*Ogólna charakterystyka wybranych gałęzi przemysłu
*Internacjonalizacja niezależnych małych i średnich przedsiębiorstw w badanych gałęziach przemysłu
*Struktura geograficzna działalności międzynarodowej francuskich małych i średnich przedsiębiorstw
*Przyczyny niechęci niektórych francuskich małych i średnich przedsiębiorstw do internacjonalizacji
*Internacjonalizacja sektorów- strategie adaptacji małych i średnich przedsiębiorstw
6. Ewolucja systemu pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw we Francji
*Polityka przemysłowa Francji i ewolucja systemu pomocy publicznej dla przedsiębiorstw
*Aktualny system wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw przemysłowych
*Ocena systemu pomocy publicznej dla małych i średnich przedsiębiorstw- podsumowanie i wnioski
7. Jednolity rynek europejski: implikacje dla polskich małych i średnich przedsiębiorstw
*Charakterystyka polskiego sektora małych i średnich przedsiębiorstw
*Otoczenie rynkowe a rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
*Zagrożenia i szanse polskich małych i średnich przedsiębiorstw związane z jednolitym rynkiem europejskim na podstawie doświadczeń Wielkiej Brytanii i Portugalii
*Wnioski i implikacje dla polityki gospodarczej
8. Studia przypadków internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw we Francji i Włoszech
*Studia przypadków internacjonalizacji firm francuskich: podejście komparatywne i diachroniczne
*Studia przypadków internacjonalizacji firm włoskich
9. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Republice Czeskiej wobec jednolitego rynku europejskiego w świetle badań empirycznych
*Eksport i import małych i średnich przedsiębiorstw
*Możliwości i zagrożenia małych i średnich przedsiębiorstw związane z przystąpieniem do UE
10. Polscy właściciele /menedżerowie wobec jednolitego rynku europejskiego
*Opis badań
*Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw w świetle przeprowadzonych badań
*Analiza przystosowania małych i średnich przedsiębiorstw do funkcjonowania na jednolitym rynku europejskim
*Opis modelu badawczego
*Kompetencje właścicieli/menedżerów a stopień przygotowania firmy do wejścia na jednolity rynek europejski
*Postrzeganie otoczenia makroekonomicznego i opinie właścicieli/menedżerów o skutkach przystąpienia Polski do UE dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw
11. Postrzeganie otoczenia ekonomiczno- politycznego oraz możliwości i zagrożeń związanych ze wstąpieniem do UE- porównanie wyników badań polskich i czeskich
*Postrzeganie szans i zagrożeń zwiazanych z przystąpieniem do UE przez polskie i czeskie małe i średnie przedsiębiorstwa
*Porównanie stosunku polskich i czeskich właścicieli do jednolitego rynku europejskiego w zależności od stopnia przygotowania firmy do akcesji