Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach. Dla nowych Klientów 5% rabatu - na hasło: Newsletter
Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje-TOM 1 Teoretyczne konteksty alternatyw edukacyjnych i wychowawczych
Cena regularna:
48,00 zł
towar niedostępny
dodaj do przechowalniOpis
Książka jest rezultatem V Międzynarodowej Konferencji z cyklu „Edukacja alternatywna – dylematy teorii i praktyki”, która odbyła się w kwietniu 2005 roku w Łodzi. Od samego początku przyjęto założenie, że temat konferencji będzie za każdym razem ten sam, by można było kontynuować wspólną dla całego cyklu debatę. Publikacja prezentuje najciekawsze wystąpienia, prezentacje i plon wspólnych dyskusji. Na tematykę składały się dwa główne bloki problemowe – teoretyczne i metodologiczne dylematy alternatywności pedagogiki i pedagogii, ich afirmacja i krytyka oraz koncepcje szkół alternatywnych i alternatyw edukacyjnych w szkołach, alternatywy w edukacji pozaszkolnej (oświata dorosłych, ruch samorządowy, ośrodki pomocy społecznej, ośrodki kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli itp.) oraz społeczny ruch odnowy edukacji i oporu edukacyjnego (stowarzyszenia oświatowe, edukacyjne inicjatywy obywatelskie, niezależne wydawnictwa edukacyjne, subkultury edukacyjne).
Adresatami publikacji są przedstawiciele środowisk edukacyjnych, środowisk oświatowych oraz praktycy – nauczyciele nowatorzy, twórcy, twórcy szkół, programów i klas autorskich, politycy oświatowi, działacze stowarzyszeń edukacyjnych, przedstawiciele organizacji związkowych, wychowawczych i ruchu wynalazczego. Książka powinna zainteresować także środowiska opiniotwórcze (środki masowego przekazu).
Spis treści
Wstęp
Aleksander Nalaskowski
Wymyślmy to!
Michał Głażewski
Utopie i antyutopie jako źrodła ambiwalencji pedagogicznej
Marian Nowak
Pedagogika jako nauka praktyczna – konsekwencje metodologiczne
Krzysztof Sokołowski
Metajęzyk a formalne aspekty komparatystyki pedagogicznej
Andrzej Sztylka
Alternatywność pedagogiki humanistycznej
Halina Gajdamowicz
Uniwersalizm wartości jako źrodło alternatywnych teorii wychowania
Krzysztof J. Szmidt
Postulaty psychopedagogiki tworczości pod adresem edukacji
alternatywnej
Janusz Tarnowski
Wspołwychowanie: przez postawę dialogu ku przyjaźni
Wiktor Żłobicki
Gestalt. Filozofi czne i psychologiczne inspiracje dla pedagogiki
Agnieszka Nowak-Łojewska
Refleksy koncepcji rozumu transwersalnego Wolfganga Welscha
w rozważaniach o edukacji w okresie przełomu formacyjnego:
uwarunkowania, perspektywy, pytania
Magda Karkowska
Tożsamość kulturowa młodzieży polskiej u progu XXI wieku.
Pedagogiczne problemy recepcji kultury popularnej
Piotr Błajet
O wychowaniu do wstydu. Między pruderią a bezwstydem
Krystyna Kamińska
Dziecięce źrodła wiedzy o innych
Hein Retter
Wkład historycznej pedagogiki reformy w aktualną dyskusję
wokoł szkoły i wychowania
Tadeusz Jałmużna
Nowatorstwo pedagogiczne w zakładach kształcenia nauczycieli
lat międzywojennych na przykładzie Łodzi
Władysław Puślecki
Kontrowersje wokoł wspierania
rozwoju ucznia w procesie kształcenia
Ewa Kobyłecka
Inteligencja emocjonalna w edukacji alternatywnej
Stanisława Włoch
Kształcenie transgresywne – nowa alternatywa edukacyjna
Mirosława Moszkowicz
Edukacyjne konteksty nowej sztuki (ekologicznej)
Agata Cudowska
Koncepcja analizy jakościowej M. B. Milesa i A. M. Hubermana
w badaniach pedagogicznych
Hanna Zielińska-Kostyło
Brameldowski rekonstrukcjonizm – zmiana społeczna przez edukację