Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym Podręcznik dla studentów

Dostępność: duża ilość
Wysyłka w: 24 godziny
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 49,90 zł
zawiera 5.00% VAT, bez kosztów dostawy
49.90
ilość szt.
Zyskujesz 4 pkt [?]

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Pin It

Opis

Edukacja społeczno-przyrodnicza jako jeden z obszarów zintegrowanej edukacji dzieci przedszkolnych i w młodszym wieku szkolnym obejmuje wiele różnorodnych treści: biologicznych, społecznych, geograficznych, historycznych, fizycznych, związanych z higieną i bezpieczeństwem i wiele innych. Nauczyciel dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, chcąc w sposób rzetelny wprowadzić podstawy wiedzy z wymienionych dziedzin i przygotować fundament dla kształcenia systematycznego, winien odpowiednio przygotować się do swej pracy. 

Ze względu na rozległość treści edukacji społeczno-przyrodniczej, obejmującej tak wiele różnorodnych zagadnień z – czasem bardzo odległych – dyscyplin  wiedzy, przygotowanie nauczyciela dzieci w wieku 3-10 lat wymaga uwzględnienia w programie studiów równie wszechstronnego materiału merytorycznego i metodycznego.  

Niniejszy podręcznik, opracowany z myślą o studentach kierunków pedagogicznych, przygotowujących się do pracy z dziećmi przedszkolnymi i wczesnoszkolnymi, podręcznik zawiera zagadnienia teoretyczne, obejmujące podstawy nauczania o otaczającym dziecko środowisku (przyrodniczym, geograficznym, społecznym i in.) oraz propozycje metodyczne związane z przedszkolną i wczesnoszkolną edukacją środowiskową. Zakres materiału kształcenia studentów obejmuje w sposób uporządkowany zagadnienia teoretyczne poznane w trakcie realizacji różnorodnych przedmiotów kształcenia w szkole średniej, z punktu widzenia ich przydatności w pracy wychowawczej i dydaktycznej z dziećmi w wieku 3-10 lat, prezentację tych informacji w takich powiązaniach, by jako nauczyciel mógł je wykorzystać w kształtowaniu u dzieci zintegrowanego obrazu świata; ponadto w podręczniku zawarto metodyczne podstawy edukacji środowiskowej dzieci.  

Ze względu na założony cel podręcznika – konieczność połączenia zarówno podstaw nauczania o środowisku, jak i metodyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji środowiskowej treści pomieszczone w podręczniku dotyczą obu zakresów przygotowania studentów do zawodu nauczycielskiego: merytorycznego i metodycznego. Po wyjaśnieniu i scharakteryzowaniu komponentów środowiska człowieka, tekst podręcznik przybliża zagadnienia związane z poznawaniem przyrody przez dzieci: podstawowe cele, zasady, metody i formy poznawania przyrody, omawia treści edukacji środowiskowej realizowane w przedszkolu i klasach początkowych, planowanie zajęć zintegrowanych uwzględniających edukację środowiskową oraz wykorzystywanie mediów dydaktycznych. Dalsza część podręcznika przybliża kolejne zakresy treści edukacji środowiskowej takie, jak: higiena i bezpieczeństwo dziecka, zagadnienia geograficzne, ekologiczne i sozologiczne, historyczne, zawodoznawcze, fizyczne i inne, omawiając zarówno zagadnienia programowe realizowane w pracy z dziećmi przedszkolnymi i w młodszym wieku szkolnym, jak i ich znaczenie w edukacji dziecka. 

Praktyczne przygotowanie studentów do pracy z dziećmi przedszkolnymi i w młodszym wieku szkolnym będzie się opierało na zawartych w niniejszym podręczniku zagadnieniach teoretycznych w trakcie ćwiczeń, podczas których studenci będą opracowywać metodyczne przykłady, praktyczne rozwiązania i zadania dotyczące poszczególnych tematów (niektóre pomysły ćwiczeń metodycznych zamieszczone zostały w postaci Zadań do wykonania w poszczególnych rozdziałach podręcznika).

Podręcznik kieruję do nauczycieli dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz studentów kierunków pedagogicznych, szczególnie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej


Autorka

Spis treści:

Wstęp

 

Rozdział 1

Środowisko i człowiek

 

1.1. Środowisko – wyjaśnienie pojęć

1.2. Składniki środowiska i ich charakterystyka

1.3. Środowisko a zdrowie

Zadania

 

Rozdział 2

Poznawanie przyrody – edukacja o środowisku, w środowisku i dla środowiska

 

2.1. Poznawanie przyrody przez dzieci

2.2. Fazy poznawania przyrody

2.3. Zasady nauczania o środowisku

Zadania

 

Rozdział 3

Cele, zadania i treści edukacji środowiskowej

 

Planowanie zajęć zintegrowanych

3.1. Cele edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych

3.2. Zadania edukacji środowiskowej

3.3. Porównanie tradycyjnej i holistycznej edukacji środowiskowej

3.4. Przygotowanie nauczyciela do zajęć

3.5. Planowanie zajęć edukacji środowiskowej

3.6. Sytuacje edukacyjne i ich elementy składowe

3.7. Treści edukacji przyrodniczej jako czynnik integrujący w edukacji początkowej

Zadania

 

Rozdział 4

Metody edukacji środowiskowej i ich charakterystyka Formy aktywności dzieci w kontaktach ze środowiskiem

 

Pomoce dydaktyczne w edukacji społeczno-przyrodniczej

4.1. Metody edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

4.2. Wybrane klasyfikacje metod

4.3. Strategia wielostronnego kształcenia

4.4. Cechy charakterystyczne wybranych metod edukacji społeczno-przyrodniczej

4.5. Formy zajęć edukacji środowiskowej wykorzystywane w przedszkolu i klasach I–III

4.6. Wycieczka i spacer w edukacji przyrodniczej i społecznej

4.7. Prace domowe o tematyce społeczno-przyrodniczej

4.8. Rola pomocy dydaktycznych w edukacji społeczno-przyrodniczej

Zadania

 

Rozdział 5

Poznawanie otoczenia społecznego

 

5.1. Dziecko wśród ludzi

5.2. Przygotowanie dziecka do życia w społeczeństwie

5.3. Praca ludzi w rożnych zawodach – produkcja i wytwarzanie

5.4. Poznawanie przeszłości – treści historyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

5.5. Przedmioty w otoczeniu dziecka i ich poznawanie

5.6. Tradycje, zwyczaje i obrzędy jako przykład wrastania w kulturę

Zadania

 

Rozdział 6

Higiena osobista i otoczenia dziecka. Odżywianie

 

6.1. Zdrowie, higiena – podstawowe pojęcia

6.2. Czynniki warunkujące zdrowie

6.3. Wychowanie zdrowotne i edukacja zdrowotna

6.4. Zasady edukacji zdrowotnej

6.5. Edukacja zdrowotna dzieci

6.6. Treści edukacji zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Zadania

 

Rozdział 7

Bezpieczeństwo dziecka w ruchu drogowym, w przedszkolu, szkole, w czasie zabaw

 

7.1. Przygotowanie dziecka do przestrzegania norm i zasad bezpieczeństwa

7.2. Problematyka bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym

7.3. Cele i zadania edukacji komunikacyjno-drogowej dzieci w wieku 3–10 lat

7.4. Bezpieczeństwo dzieci w domu, przedszkolu, szkole i w czasie zabaw

Zadania

 

Rozdział 8

Poznawanie roślin i zwierząt przez dzieci

 

8.1. Poznawanie roślin i zwierząt w ujęciu programu

8.2. Znaczenie poznawania świata roślin i zwierząt przez dzieci

8.3. Znaczenie hodowli roślin i zwierząt w edukacji

Zadania

 

Rozdział 9

Ochrona przyrody i krajobrazu

 

9.1. Zasoby przyrody a człowiek

9.2. Ochrona środowiska – ustalenia terminologiczne

9.3. Tradycje ochrony przyrody na świecie i w Polsce

9.4. Formy ochrony przyrody w Polsce

9.5. Tematy związane z ochroną przyrody i krajobrazu realizowane w przedszkolu i klasach początkowych

Zadania

 

Rozdział 10

Edukacja ekologiczna dzieci młodszych a zagrożenia środowiska naturalnego

 

10.1. Pojęcie ekologii i jej cechy charakterystyczne jako nauki

10.2. Zagrożenia środowiska a człowiek

10.3. Cele i zadania edukacji ekologicznej

10.4. Treści, metody i formy edukacji ekologicznej w przedszkolu i klasach początkowych

10.5. Kształtowanie postaw proekologicznych

Zadania

 

Rozdział 11

Pogoda i klimat. Obserwacja pogody

 

11.1. Pogoda, klimat, mikroklimat – meteorologia i klimatologia

11.2. Elementy pogody i sposoby ich pomiaru

11.3. Obserwowanie pogody z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym

11.4. Fenologiczne, klimatyczne i astronomiczne pory roku

11.5. Specyfika klimatu Polski

Zadania

 

Rozdział 12

Doświadczenia, eksperymenty i obserwacje zjawisk fizycznych, chemicznych i przyrodniczych

 

12.1. Konieczność stosowania doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych w pracy z dziećmi w wieku 3–10 lat

12.2. Kształtowanie umiejętności obserwacji

12.3. Badanie otaczającego świata – rola doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych w poznawaniu praw rządzących przyrodą

12.4. Podstawowe wskazówki metodyczne dotyczące organizacji działań eksperymentalnych dzieci młodszych Zadania

 

Rozdział 13

Turystyka i krajoznawstwo w edukacji dzieci młodszych

 

13.1. Znaczenie turystyki i krajoznawstwa

13.2. Wyznaczanie kierunków w terenie i na mapie

13.3. Mapa i plan – znaki umowne na planie i mapie

13.4. Rodzaje map i ich wykorzystanie w edukacji

13.5. Krajobrazy i ich charakterystyka

13.6. Treści gospodarcze i administracyjne w programach edukacji wczesnoszkolnej

Zadania

 

Spis schematów i tabel

 

Aneks

Załącznik 1. Pytania dzieci

Załącznik 2. Wynalazki

Załącznik 3. Rośliny

Załącznik 4. Zwierzęta

Załącznik 5. Zjawiska pogodowe

Załącznik 6. Przykładowy konspekt (scenariusz) zajęć zintegrowanych dla klasy I

Załącznik 7. Wykaz literatury na temat doświadczeń i eksperymentów dla dzieci młodszych

Załącznik 8. Wykaz literatury na temat wynalazków

Załącznik 9. Wykaz literatury zawierającej odpowiedzi na dziecięce pytania

Załącznik 10. Wykaz literatury na temat bezpieczeństwa dzieci

 

Bibliografia

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl