Estetyka fotografii. Strata i zysk

Dostępność: brak towaru
Cena: 46,00 zł
zawiera 5.00% VAT, bez kosztów dostawy
46.00
ilość szt.
Zyskujesz 4 pkt [?]

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Pin It

Opis

Książka François Soulages'a zarysowuje kontury estetyki fotografii, umożliwiając pytanie  o status fotografii jako sztuki. Refleksja ta bazuje na analizie licznych dzieł fotograficznych i  opiera się na definicji nowych pojęć, wypracowanych w świetle estetyki, filozofii oraz psychoanalizy. Na dzieło składają się trzy kręgi problemów:

- Jakie związki utrzymuje fotografia z rzeczywistością?

- Czym charakteryzuje się dzieło fotograficzne?

- Dzięki czemu sztuka fotograficzna sytuuje się w centrum, a nawet stanowi serce sztuki współczesnej?

 

SPIS TREŚCI

 

Wprowadzenie

  1. Narzucająca się zagadka i konieczny namysł
  2. Zasadnicza problematyka i podział projektu
  3. Wybrana metoda i opublikowane zdjęcia

 

PIERWSZY MOMENT: OD RZECZYWISTOŚCI DO FOTOGRAFICZNOŚCI

 

Otwarcie

  • 1. Stawki problemu
  • 2. Nieunikniony problem
  • 3. Konieczność rozważania problemu

 

Rozdział 1:

Przedmiot reportażu: od iluzji ku kreacjom

      1.Złudzenie przedmiotu - rzeczywistości (agencje fotograficzne)

  • 1.1 . Przyczyny wiary
  • 1.2 . Przyczyny wątpienia: Barthes kontra Luce

      2.Niemożliwość przedmiotu - istoty ( Henri Cartier - Bresson)

        2.1. Photographia universalis: Kartezjusz

        2.2. Panta rei: Heraklit

       3. Poszukiwanie przedmiotu - problemu (cztery reportaże z tym samym przedmiotem / na  ten sam temat)

        3.1. Ambiwalentny przedmiot agencji ( Gérard Uféras)

        3.2. Cztery przeznaczenia przedmiotu - problemu (Kamel Dridi)

        3.3. Podwojenie oraz rozszczepienie przedmiotu - problemu ( Bernard Plossu i Françoise   Nuńez)

    4. Siła przedmiotu - protestu (Jean - Pierre Évrard)

     4.1. Reportaż - pretekst

     4.2. Ku estetyce reportażu

 

Rozdział 2:

Od przedmiotu portretu do ogólnego przedmiotu fotografii: „to, co zostało odegrane"

  • 1. Inscenizacja portretowa przedmiotu (Julia Margaret Cameron)
  • 1.1. Fotograficzna teatralizacja
  • 1.2. Ku estetyce portretu oraz inscenizacji
  • 2. Ku estetyce ogólnej „tego, co zostało odegrane"
  • 2.1. Gra fotografii
  • 2.2. Gra rzeczywistości (André Gelpke i Peter Turner)
  • 2.3. Gra i „ja" fotografia (Duane Michale i Wiliam Klein)

Rozdział 3:

Przedmiot w ogólności: realność możliwa do sfotografowania

  • 1. Ani obiektywizm, ani realizm
  • 1.1. Ograniczenia techniczne i ludzkie
  • 1.2. Ograniczenia artystyczne
  • 2. Sedno problemu
  • 2.1. Podejście semiologiczne: Dubois i Schaeffer
  • 2.2. Filozoficzne rozwiązanie problemu: Kant
  • 2.2.1. Problem
  • 2.2.2. Punkt widzenia Kanta
  • 2.2.3. Trzy postawy fotograficzne
  • 2.2.4. Siedem etapów procesu
  • 2.2.5. Przedstawiać nie znaczy upodabniać: Kartezjusz
  • 2.2.6. Cztery nieciągłości i cztery przeobrażenia
  • 2.3. naukowe, artystyczne oraz estetyczne modalności problemu: Bachelard i Klee
  • 2.4. Przyczyny zaciemnienia problemu: Nietzsche
  • 3. Dwa artystyczne problemy zgłębiania problemu
  • 3.1. Ku estetyce fikcji (Jean-Marc Lalier)
  • 3.2. Ku estetyce odniesienia fantastycznego, odcisku i archiwum (Hervé Rabot)

Rozdział 4:

Przedmiot fotograficzny: fotograficzność

  • 1. Cechy szczególne fotografii
  • 1.1. Warunki odbioru zdjęcia
  • 1.2. Warunki zaistnienia zdjęcia
  • 1.2.1. Przedmiot do sfotografowania
  • 1.2.2. Przedmiot fotografujący
  • 1.2.3. Tworzywo fotograficzne
  • 1.3. Warunki wytworzenia zdjęcia
  • 2. Specyfika fotografii
  • 2.1. pojęcie fotograficzności
  • 2.2. Sedno problemu
  • 2.2.1. Humanizm czy materializm?
  • 2.2.2. Fotograficzność: połączenie nieodwracalnego i nieukończonego
  • 2.2.3. Strata i zysk
  • 2.2.4. Nieobecność negatywu i obraz cyfrowy
  • 3. Konsekwencje praktyczno - estetyczne
  • 3.1. Ku estetyce wyboru
  • 3.2. Ku estetyce możliwości
  • 3.3. Ku estetyce obrazu obrazów oraz inkarnacji
  • 3.4. Ku estetyce wymieszania
  • 3.5. Ku estetyce niekończących się odbiorów
  • 4. Wyjątkowość fotografii
  • 4.1. Sztuki
  • 4.2. Egzystencji
  • 5. Estetyka fotograficzności
  • 5.1. Potrójna perspektywa
  • 5.2. Estetyka nieukończonego i odbioru (Gelles Caron)

DRUGI MOMENT: DZIEŁO FOTOGRAFICZNE

 

Rozdział 5:

Od bez - sztuki do sztuki

  • 1. Bez - sztuka i sztuka
  • 1.1. Odrzucenie sztuki (Don Mac Cullin)
  • 1.2. Od znaku do obrazu
  • 2. Przeniesienie z bez - sztuki do sztuki (Marc Pataut)
  • 2.1. Warunki estetycznego tworzenia zdjęć
  • 2.2. Warunki technicznej produkcji zdjęć
  • 2.3. Warunki estetycznego odbioru zdjęć
  • 2.4. Ku estetyce bez - sztuki
  • 2.5. Czynność fotografowania, działanie fotograficzne i metafotograficzność
  • 2.6. Ku negatywnej estetyce fotografii
  • 2.7. Dzieło fotograficzne
  • 3. Od anonimu do uniwersalności (Christian Boltanski)
  • 3.1. Ku estetyce anonimowości
  • 3.2. Ku estetyce uniwersalności

Rozdział 6:

Wykonanie działa

  • 1. Wejście w sztukę przed wykonaniem dzieła (Jacques-Henri Lartigue)
  • 1.1. Fotograf i malarz
  • 1.2. Ku estetyce a posteriori
  • 2. Niekończące się tworzenie (Jorge Molder)
  • 2.1. System
  • 2.2. Presupozycje i trójkąt sztuki
  • 2.3. Dzieło wykonane
  • 3. Estetyka wykonania dzieła i odbiorca
  • 3.1. Ku estetyce poetyckiej: Blanchot
  • 3.2. Ku estetyce wyobraźni: Blanchot

Rozdział 7:

Dzieło i świat

  • 1. Świat publiczny, zewnętrzny, obiektywny i uniwersalny (Diane Arbus)
  • 1.1. Ku estetyce tragizmu
  • 1.2. Ku estetyce przedstawienia
  • 1.3. Ku estetyce kompozycji
  • 2. Świat prywatny, wewnętrzny, osobisty i wyjątkowy (Gérard Moulin)
  • 2.1. Bliskość dzieła: Husserl
  • 2.2. Bliskość świata: Heidegger
  • 3. Estetyka i fotografia
  • 3.1. Styl
  • 3.2. Ku estetyce „jednoczesności"
  • 3.3. Ku estetyce nieznaczącego

Rozdział 8:

Dzieło krytyczne

  • 1. Sztuka i społeczeństwo: ponowna ocena reportażu krytycznego
  • 1.1. Estetyka „jednoczesności" i polityka
  • 1.2. Badanie , pamięć i wzajemne oddziaływanie
  • 2. Dzieło, krytyka rzeczywistości
  • 2.1. Krytyka reklamy
  • 2.2. Krytyka oficjalnego zamówienia (Tono Stano)
  • 3. Dzieło, krytyka przedstawień rzeczywistości
  • 3.1. Krytyka ciała telewizyjnego (Christian Gattinoni)
  • 3.2. Krytyka telewizji
  • 4. Dzieło, krytyka fotografii
  • 4.1. Krytyka
  • 4.2. Krytyk

TRZECI MOMENT: SZTUKA FOTOGRAFICZNA

 

Rozdział 9:

Współtworzenie

  • 1. Fotografia i język
  • 1.1. Podobieństwa, różnice i przemieszczenia
  • 1.2. Fotograficzna wyjątkowość
  • 1.3. Glos / pismo, dyskurs i przekształcenia
  • 2. Fotografia i literatura
  • 2.1. Przeszkody
  • 2.2. Podobieństwa, różnice i przekształcenia
  • 2.3. Ku estetyce współtworzenia
  • 2.4. Zapisać obraz (Claude Maillard)

Rozdział 10:

Przeniesienie

  • 1. Przeniesienie w fotografii
  • 1.1. Fotomontaż
  • 1.2. Ku estetyce przeniesienia
  • 2. Przeniesienie w sztukach współczesnych ( Vincent Verdeguer)
  • 2.1. Malarstwo i fotografia
  • 2.2. malarskość i fotograficzność
  • 2.3. Książka jako miejsce przeniesienia

Rozdział 11:

Odniesienie

  • 1. Fotografia, odniesienie dla innych sztuk
  • 1.1. Od camera obscura do fotografii
  • 1.2. Koniec malarstwa
  • 1.3. Ku estetyce odniesienia
  • 1.4. Ku estetyce punktu widzenia: Pascal, Leibniz i Nietzsche
  • 2. Inne sztuki, odniesienia dla fotografii (Tom Drahos)
  • 2.1. Kwestia tak zwanej „fotografii plastycznej"
  • 2.2. Eksploracja fotografii
  • 2.3. Potrzeba innej sztuki: ku estetyce baroku

Rozdział 12:

Zapis

  • 1. Od bycia środkiem do bycia celem
  • 1.1. Tradycyjny środek
  • 1.2. Cel sam w sobie (Man Ray)
  • 1.3. Sztuka współczesna
  • 2. Sztuka o podwójnej mocy
  • 2.1. Ku estetyce zapisu
  • 2.2. Ku estetyce sztuki o podwójnej mocy: Malraux
  • 3. Od fotografii sztuk do fotografii fotografii
  • 3.1. Fotografia architektury
  • 3.2. Fotografia rzeźby (Marc Pataut)
  • 3.3. Fotografia fotografii

Zamknięcie

  • 1. Estetyka
  • 1.1. Podstawy
  • 1.2. Dzieło
  • 1.3. Sztuka
  • 2. Fotografia
  • 3. Stawki

Bibliografia

Indeks rzeczowy

Indeks nazwisk

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl