Foto-oko. Wizja fotograficzna wobec okularocentryzmu w sztuce I połowy XX wieku

luczak_hn.jpg
  • promocja
Dostępność: duża ilość
Wysyłka w: 48 godzin
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 31,00 zł
zawiera 5.00% VAT, bez kosztów dostawy

Cena regularna: 39,00 zł

31.00
Najniższa cena od wprowadzenia towaru: 39,00 zł
ilość szt.
Zyskujesz 3 pkt [?]

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Pin It

Opis

Fotografia jest wynalazkiem świata zachodniego, w którym oko (metaforyczne) od wieków zajmowało w procesach poznawczych wyjątkowe miejsce wśród zmysłów. Na fundamencie okularocentryzmu fotografia stała się uprzywilejowanym narzędziem władzy i rozmaitych aparatów ideologicznych. Dorota Łuczak przypatruje się relacji pomiędzy fotografią i wzrokocentryzmem, wskazując jednak na redukcjonistyczny charakter prostego sprowadzania fotografii do funkcji biernego instrumentu. W interpretacjach obrazów światłoczułych powstających w kręgach artystycznych w drugiej, trzeciej i czwartej dekadzie XX wieku badaczka ukazuje różnorodność realizowanych w fotografii modeli epistemologicznych i antropologicznych, w tym także o charakterze antywzrokocentrycznym. Wprowadzona przez autorkę kategoria wizji fotograficznej staje się modus operandi otwierającym nową perspektywę badawczą, bliską antropologii obrazu, w której przedmiotem analizy jest zarówno obraz, jak i proces percepcji widza.

Nieczęsto spotyka się teksty naukowe tak głęboko drążące specyfikę fotografii, a przy tym zakreślające tak szeroki horyzont problemowy i tak gruntownie rewidujące zastane przekonania.

prof. UAM dr hab. Stanisław Czekalski

Można zauważyć, że opcja zakładająca „rewizję krytyki”, która (upraszczając) czyniła z fotografii narzędzie opresji, umacniania władzy etc. bliska jest dzisiejszym tendencjom „humanistyki afirmatywnej”, dla której punktem wyjścia jest przełamanie właściwej postmodernizmowi negatywności.

prof. dr hab. Maria Poprzęcka

ROZDZIAŁ I. WIZJA FOTOGRAFICZNA 
 
I.1. Wprowadzenie 
I.2. Wizja fotograficzna jako badawczy modus operandi
I.3. Fotografia pod ostrzem noża 
I.4. Narodziny paradygmatów fotograficznego oka
 
ROZDZIAŁ II. WIZJA OKA UCIELEŚNIONEGO
II.1. Projekt kinestetycznej wizji fotograficznej
II.2. Obraz 
II.3. Doznanie
II.4. Fotodynamizm / fotografia
II.5. Projekt widzialności fotodynamicznej w duchu nowej nauki 
II.6. Okultyzm w orbicie wizji fotodynamicznej
 
ROZDZIAŁ III. WIZJA OKA UZBROJONEGO
III.1. Wizja protetycznego boga
III.2. Nowe widzenie 
III.3. Foto-oko
III.4. Wizja fotograficzna – medium percepcji
III.5. Światło-pismo
III.6. Laboratorium widzenia
III.7. Pępek świata 
III.8. Temporalność wizji versus kontemplacja
III.9. Ćwiczenia z widzenia
III.10. Odkrywanie / konstruowanie 
III.11. Szok 
III.12. Konstelacje 
III.13. Kosmos / świat / rzeczywistość 
 
ROZDZIAŁ IV. WIZJA OKA ROZPRUTEGO 
IV.1 Wizja fotograficzna jako impuls dla aktywnej imaginacji 
IV.2. Płynne granice 
IV.3. Surrealistyczne doświadczenia na oku 
IV.4. Aktywna imaginacja 
IV.5. Powrót do dzieciństwa
IV.6. Wizja anamorficzna 
IV.7. Medium jako źródło fantasmagorii 
 
ROZDZIAŁ V. WIZJA OKA DOTYKAJĄCEGO 
V.1. Skrywana haptyczność wizji fotograficznej 
V.2. Europa / USA 
V.3. Czysta fotografia 
V.4. Trzecie oko 
V.5. Pomiędzy partykularnym i uniwersalnym 
V.6. Kategoria haptyczności 
V.7. Obiekt haptyczny – substytucja
V.8. Obiekt haptyczny – pragnienie dotyku 
 
ZAKOŃCZENIE 
SPIS ILUSTRACJI  
PODZIĘKOWANIA  
BIBLIOGRAFIA 
INDEKS NAZWISK 

 

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl