Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach. Dla nowych Klientów 5% rabatu - na hasło: Newsletter
Jedna przyroda czy przyrody alternatywne? O pojmowaniu i obrazach przyrody w polskiej poezji
Cena regularna:
44,00 zł
towar niedostępny
dodaj do przechowalniOpis
Seria MODERNIZM W POLSCE. Tom 31
Książka ta, wychodząc od koncepcji (Johna Urry'ego i Phila Macnaghtena) istnienia alternatywnych, niesprowadzalnych do siebie metod definiowania przyrody, stanowi próbę prześledzenia sposobów rozumienia i budowania obrazów przyrody w polskiej poezji nowoczesnej. Głównym punktem zainteresowania tej pracy jest twórczość polskich poetów nowoczesnych, takich jak Bolesław Leśmian, Julian Przyboś, Czesław Miłosz oraz Stanisław Barańczak. Analiza ich wierszy jest osadzona zarówno w nieco szerzej pojętym kontekście filozoficznym, zwłaszcza zaś estetycznym i ekokrytycznym, jak i historycznoliterackim. Interpretacja twórczości wzmiankowanych poetów jest zarazem próbą odpowiedzi na pytanie, czy rzeczywiście każdy z tych twórców wykształcił swój indywidualny sposób rozumienia i obrazowania przyrody oraz jakie są jego konsekwencje dla tego, jak kształtują się relacje między jednostką a światem zewnętrznym. Przełamanie opozycyjnego traktowania pojęć takich jak natura i kultura owocuje znaczącą zmianą w tym, jak pojmowana jest tożsamość podmiotu, a także komplikuje wcześniej jednoznaczne, konwencjonalne modele postrzegania przyrody.
SPIS TREŚCI
- PRZYRODA, NATURA, ŚRODOWISKO. PRÓBY DEFINIOWANIA
I PROBLEMY Z TWORZENIEM TEORII
1.1. Filozoficzne próby definiowania przyrody
1.2. Pojęcie środowiska i perspektywa ekokrytyczna w rozważaniach
nad przyrodą
- POCZĄTKI MODERNIZMU, POCZĄTKI NOWOCZESNEGO
MYŚLENIA O PRZYRODZIE
2.1. Oświeceniowe początki nowoczesnego postrzegania natury
2.2. Romantyczne kreacje przyrody i problem zakorzenienia
w naturze
- PRZESTRZEŃ GRANICZNA. O OBRAZACH PRZYRODY
W TWÓRCZOŚCI BOLESŁAWA LEŚMIANA
3.1. Pamięć i (nie)świadomość
Związek między człowiekiem a przyrodą
3.2. Przestrzenie graniczne.
Problem uczestnictwa człowieka w przyrodzie
3.3. Podmiotowość człowieka, podmiotowość przyrody.
Problem odczłowieczenia
- EPIFANIA, KONSTRUKT, WSPOMNIENIE. STRATEGIE OPISU
PRZYRODY W POEZJI JULIANA PRZYBOSIA
4.1. Między epifanią a konstruktem. Sposoby doświadczania
przyrody w poezji Juliana Przybosia
4.2. Problem pamięci. Przyroda wspominana – między wyobrażeniem
a rzeczywistością
- PRZYRODA POD WŁADZĄ HISTORII.
RELACJE MIĘDZY PRZYRODĄ, PAMIĘCIĄ A HISTORIĄ
W POEZJI CZESŁAWA MIŁOSZA
5.1. Krajobrazy dzieciństwa. Tradycja a historia
5.2. Rzeka czasu. Problem pamięci
w twórczości Czesława Miłosza
5.3. Konfrontacja ze wspomnieniami
- PRZYRODA JAKO WIELKI NIEOBECNY CZY SZUKANIE
ŚLADÓW NATURY? O RODZAJACH OBECNOŚCI PRZYRODY
W TWÓRCZOŚCI STANISŁAWA BARAŃCZAKA
6.1. Zima w utworach Barańczaka – opresor czy wyzwoliciel?
6.2. W papierowej przestrzeni podróży zimowej
6.3. Podsumowanie
- ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
SUMMARY
INDEKS NAZWISK
INDEKS RZECZOWY