Linux. Receptury. Najważniejsze umiejętności użytkownika i administratora. Wydanie II

Linux-Receptury-Najważniejsze-umiejętności-użytkownika-administratora-Wydanie-II.jpg, Carla-Schroder.jpg, Arik-pl-Księgarnia-Akademicka.jpg
  • promocja
Dostępność: średnia ilość
Wysyłka w: 48 godzin
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 92,50 zł
zawiera 5.00% VAT, bez kosztów dostawy

Cena regularna: 109,00 zł

92.50
Najniższa cena od wprowadzenia towaru: 109,00 zł
ilość szt.
Zyskujesz 9 pkt [?]

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Pin It

Opis

Dawny Linux był niezawodny w działaniu, ale nie miał efektownego wyglądu i wymagał mozolnej konfiguracji, aby dostosować go do potrzeb użytkowników. Trzeba było znać wiele poleceń, skryptów i plików konfiguracyjnych. Zarządzanie systemem i siecią kosztowało sporo ręcznej pracy. Dzisiejszy Linux jest o wiele łatwiejszy w użytkowaniu. Poszczególne elementy zostały zmienione i usprawnione bez utraty tego, z czego Linux słynął od dawna: niezawodności, wydajności i bezpieczeństwa.

Ta książka przyda się początkującym i średnio zaawansowanym użytkownikom tego systemu. Dzięki niej nauczysz się korzystać z narzędzi graficznych i tych działających w powłoce. Poznasz również podstawy administrowania systemami linuksowymi i przygotujesz się do tego, by sprawnie rozpocząć z nimi pracę. W poszczególnych rozdziałach znajdziesz ponad 250 gotowych receptur, które pomagają poradzić sobie z większością wyzwań stojących przed użytkownikami i administratorami systemów Linux. Plusem publikacji jest to, że zawiera zarówno podstawowe zadania - takie jak instalacja i uruchamianie systemu czy zarządzanie usługami, plikami i katalogami - jak i operacje związane z konfiguracją i zabezpieczaniem sieci. Dodatkowo umieszczono tu rozdział poświęcony instalacji Linuksa na płytce Raspberry Pi, a także szeroki wybór receptur poświęconych rozwiązywaniu typowych problemów tym systemem.

W książce między innymi:

  • korzystanie z systemd
  • tworzenie i konfiguracja zapór sieciowych
  • zarządzanie użytkownikami i grupami i kontrola dostępu do plików
  • sprawdzanie komponentów komputera i monitorowanie jego stanu
  • instalacja Linuksa i Windowsa na jednym komputerze
  • zarządzanie systemami plików i partycjonowanie dysków

...a więc twierdzisz, że dobrze znasz swojego Linuksa?

O autorze książki

Carla Schroder od połowy lat 90. zeszłego stulecia pracowała jako administrator sieci. Napisała ponad 1000 dokumentów typu HOWTO przeznaczonych do różnych publikacji. Obecnie pisze podręczniki dla użytkowników oprogramowania korporacyjnego dla Linuksa. Słynie z umiejętności przystępnego wyjaśniania trudnych zagadnień.

Spis treści

Wprowadzenie

Rozdział 1. Instalowanie systemu Linux

  • Uruchamianie z nośnika instalacyjnego
  • Skąd pobrać Linuksa?
  • Najlepsza dystrybucja Linuksa dla początkujących
  • 1.1. Wejście do oprogramowania typu firmware BIOS lub UEFI
  • 1.2. Pobieranie obrazu instalacyjnego dystrybucji Linuksa
  • 1.3. Tworzenie za pomocą narzędzia UNetbootin nośnika instalacyjnego USB zawierającego Linuksa
  • 1.4. Tworzenie za pomocą narzędzia K3b nośnika instalacyjnego DVD zawierającego Linuksa
  • 1.5. Używanie polecenia wodim w celu utworzenia rozruchowej płyty CD lub DVD
  • 1.6. Tworzenie za pomocą polecenia dd nośnika instalacyjnego USB zawierającego Linuksa
  • 1.7. Wypróbowanie prostej procedury instalacyjnej Ubuntu
  • 1.8. Partycjonowanie niestandardowe
  • 1.9. Zachowywanie istniejących partycji
  • 1.10. Wybór instalowanych pakietów
  • 1.11. Instalacja wielu dystrybucji Linuksa na dysku
  • 1.12. Instalacja Linuksa na dysku zawierającym system Windows
  • 1.13. Odzyskiwanie klucza produktu Windows 8 lub 10 w wersji OEM
  • 1.14. Montowanie obrazu ISO w Linuksie

Rozdział 2. Zarządzanie programem rozruchowym GRUB

  • 2.1. Ponowne utworzenie pliku konfiguracyjnego GRUB
  • 2.2. Odkrywanie ukrytego menu programu rozruchowego GRUB
  • 2.3. Uruchamianie Linuksa za pomocą innej wersji jądra
  • 2.4. Pliki konfiguracyjne GRUB
  • 2.5. Utworzenie minimalnej wersji pliku konfiguracyjnego GRUB
  • 2.6. Wybór własnego obrazu tła dla menu GRUB
  • 2.7. Zmiana koloru czcionki w menu GRUB
  • 2.8. Zastosowanie motywu w menu GRUB
  • 2.9. Używanie powłoki GRUB do naprawy uszkodzonego systemu
  • 2.10. Używanie powłoki ratunkowej GRUB do naprawy uszkodzonego systemu
  • 2.11. Ponowna instalacja konfiguracji GRUB

Rozdział 3. Uruchamianie, zatrzymywanie, ponowne uruchamianie i usypianie Linuksa

  • 3.1. Zamknięcie systemu za pomocą polecenia systemctl
  • 3.2. Używanie polecenia shutdown do zamknięcia systemu, zamknięcia systemu po upływie określonego czasu lub do ponownego uruchomienia systemu
  • 3.3. Zamknięcie systemu lub jego ponowne uruchomienie za pomocą poleceń halt, reboot i poweroff
  • 3.4. Różne tryby usypiania systemu za pomocą polecenia systemctl
  • 3.5. Rozwiązywanie problemu za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+Alt+Delete
  • 3.6. Wyłączanie, włączanie i konfigurowanie skrótu klawiszowego Ctrl+Alt+Delete w powłoce Linuksa
  • 3.7. Używanie mechanizmu cron do zdefiniowania harmonogramu wyłączania systemu
  • 3.8. Definiowanie harmonogramu automatycznego uruchamiania z wykorzystaniem funkcjonalności wbudowanej w UEFI
  • 3.9. Definiowanie harmonogramu automatycznego uruchamiania z wykorzystaniem funkcjonalności budzenia na podstawie zegara czasu rzeczywistego
  • 3.10. Konfiguracja zdalnego budzenia za pomocą Wake-on-LAN poprzez Ethernet
  • 3.11. Konfiguracja zdalnego budzenia za pomocą sieci Wi-Fi (WoWLAN)

Rozdział 4. Zarządzanie usługami za pomocą systemd

  • 4.1. Sprawdzanie, czy Twoja dystrybucja Linuksa używa systemd
  • 4.2. Proces o identyfikatorze 1 - matka wszystkich procesów
  • 4.3. Wyświetlanie usług i informacji o ich stanie za pomocą polecenia systemctl
  • 4.4. Sprawdzanie stanu wybranych usług
  • 4.5. Uruchamianie i zatrzymywanie usługi
  • 4.6. Włączanie i wyłączanie usługi
  • 4.7. Zatrzymywanie problematycznych procesów
  • 4.8. Zarządzanie poziomami działania za pomocą menedżera systemd
  • 4.9. Diagnozowanie wolnego uruchamiania systemu

Rozdział 5. Zarządzanie użytkownikami i grupami

  • 5.1. Ustalanie identyfikatorów użytkownika i grupy
  • 5.2. Tworzenie konta użytkownika fizycznego za pomocą polecenia useradd
  • 5.3. Tworzenie konta użytkownika systemowego za pomocą polecenia useradd
  • 5.4. Zmiana ustawień domyślnych polecenia useradd
  • 5.5. Dostosowanie do własnych potrzeb katalogów dla dokumentów, muzyki, wideo, zdjęć i pobranych plików
  • 5.6. Tworzenie grup użytkownika i systemu za pomocą polecenia groupadd
  • 5.7. Dodawanie użytkowników do grup za pomocą polecenia usermod
  • 5.8. Tworzenie użytkownika za pomocą polecenia adduser w Ubuntu
  • 5.9. Tworzenie użytkownika systemowego za pomocą polecenia adduser w Ubuntu
  • 5.10. Tworzenie grupy użytkownika i systemowej za pomocą polecenia addgroup
  • 5.11. Sprawdzanie spójności pliku haseł
  • 5.12. Wyłączanie konta użytkownika
  • 5.13. Usunięcie użytkownika za pomocą polecenia userdel
  • 5.14. Usunięcie użytkownika za pomocą polecenia deluser w Ubuntu
  • 5.15. Usunięcie grupy za pomocą polecenia delgroup w Ubuntu
  • 5.16. Wyszukiwanie wszystkich plików użytkownika i zarządzanie nimi
  • 5.17. Używanie polecenia su w celu uzyskania uprawnień użytkownika root
  • 5.18. Uzyskiwanie ograniczonych możliwości użytkownika root za pomocą polecenia sudo
  • 5.19. Zmiana czasu ważności polecenia sudo
  • 5.20. Tworzenie konfiguracji sudoers dla poszczególnych użytkowników
  • 5.21. Zarządzanie hasłem użytkownika root
  • 5.22. Zmiana sposobu działania polecenia sudo, aby nie trzeba było podawać hasła użytkownika root

Rozdział 6. Zarządzanie plikami i katalogami

  • 6.1. Tworzenie plików i katalogów
  • 6.2. Szybkie tworzenie wielu plików do testów
  • 6.3. Praca ze względnymi i bezwzględnymi ścieżkami dostępu
  • 6.4. Usuwanie plików i katalogów
  • 6.5. Kopiowanie, przenoszenie plików i katalogów oraz zmienianie ich nazw
  • 6.6. Używanie polecenia chmod do definiowania uprawnień pliku za pomocą notacji ósemkowej
  • 6.7. Używanie polecenia chmod do definiowania uprawnień katalogu za pomocą notacji ósemkowej
  • 6.8. Używanie atrybutów specjalnych dla przypadków specjalnych
  • 6.9. Usunięcie atrybutu specjalnego w notacji ósemkowej
  • 6.10. Używanie polecenia chmod do definiowania uprawnień pliku za pomocą notacji symbolicznej
  • 6.11. Ustawianie atrybutów specjalnych za pomocą polecenia chmod i notacji symbolicznej
  • 6.12. Używanie polecenia chmod do nadawania uprawnień wielu plikom
  • 6.13. Zdefiniowanie właściciela pliku lub katalogu za pomocą polecenia chown
  • 6.14. Używanie polecenia chown do zmiany właściciela wielu plików
  • 6.15. Definiowanie uprawnień domyślnych za pomocą polecenia umask
  • 6.16. Tworzenie skrótów do plików i katalogów
  • 6.17. Ukrywanie plików i katalogów

Rozdział 7. Używanie poleceń rsync i cp do tworzenia kopii zapasowej i przywracania z niej danych

  • 7.1. Wybór plików przeznaczonych do umieszczenia w kopii zapasowej
  • 7.2. Wybór plików przywracanych z kopii zapasowej
  • 7.3. Używanie najprostszej metody tworzenia lokalnej kopii zapasowej
  • 7.4. Automatyzacja tworzonej lokalnie prostej kopii zapasowej
  • 7.5. Tworzenie lokalnej kopii zapasowej za pomocą rsync
  • 7.6. Bezpieczne kopiowanie plików przez SSH za pomocą polecenia rsync
  • 7.7. Automatyzacja transferów rsync za pomocą SSH i mechanizmu cron
  • 7.8. Wykluczenie plików z kopii zapasowej
  • 7.9. Dołączanie wybranych plików do kopii zapasowej
  • 7.10. Zarządzanie plikami dołączanymi do kopii zapasowej za pomocą listy elementów zapisanej w zwykłym pliku tekstowym
  • 7.11. Zarządzanie plikami dodawanymi do kopii zapasowej i wykluczanymi z niej za pomocą pliku listy wykluczeń
  • 7.12. Ograniczanie przepustowości łącza używanej przez polecenie rsync
  • 7.13. Utworzenie serwera kopii zapasowej bazującego na rsync
  • 7.14. Ograniczanie dostępu do modułów rsyncd
  • 7.15. Tworzenie komunikatu dnia dla rsyncd

Rozdział 8. Zarządzanie partycjonowaniem dysku za pomocą parted

  • Wprowadzenie
  • 8.1. Odmontowanie partycji przed użyciem parted
  • 8.2. Wybór trybu pracy programu parted
  • 8.3. Wyświetlanie informacji o istniejących dyskach i partycjach
  • 8.4. Tworzenie partycji GPT na dysku nieprzeznaczonym do uruchamiania systemu operacyjnego
  • 8.5. Tworzenie partycji przeznaczonych do instalowania na nich systemu Linux
  • 8.6. Usunięcie partycji
  • 8.7. Odzyskanie usuniętej partycji
  • 8.8. Powiększanie partycji
  • 8.9. Zmniejszanie partycji

Rozdział 9. Zarządzanie partycjami i systemami plików za pomocą narzędzia GParted

  • 9.1. Wyświetlanie partycji, systemów plików i wolnego miejsca
  • 9.2. Tworzenie nowej tablicy partycji
  • 9.3. Usunięcie partycji
  • 9.4. Tworzenie nowej partycji
  • 9.5. Usunięcie systemu plików bez usuwania partycji
  • 9.6. Odzyskanie usuniętej partycji
  • 9.7. Zmiana wielkości partycji
  • 9.8. Przenoszenie partycji
  • 9.9. Kopiowanie partycji
  • 9.10. Zarządzanie systemami plików za pomocą programu GParted

Rozdział 10. Pobieranie dokładnych informacji o komputerze

  • 10.1. Pobieranie informacji dotyczących komputera za pomocą polecenia lshw
  • 10.2. Filtrowanie danych wyjściowych wygenerowanych przez polecenie lshw
  • 10.3. Pobieranie za pomocą polecenia hwinfo informacji o komponentach, m.in. o monitorach i macierzach RAID
  • 10.4. Wykrywanie kart PCI za pomocą polecenia lspci
  • 10.5. Poznajemy dane wyjściowe polecenia lspci
  • 10.6. Filtrowanie danych wyjściowych polecenia lspci
  • 10.7. Używanie polecenia lspci do wyszukiwania modułów jądra
  • 10.8. Wyświetlanie urządzeń USB za pomocą polecenia lsusb
  • 10.9. Wyświetlanie partycji i dysków twardych za pomocą polecenia lsblk
  • 10.10. Pobieranie informacji o procesorze
  • 10.11. Ustalanie architektury sprzętowej komputera

Rozdział 11. Tworzenie systemów plików i zarządzanie nimi

  • Ogólne omówienie systemu plików
  • 11.1. Wyświetlanie listy obsługiwanych systemów plików
  • 11.2. Identyfikacja istniejących systemów plików
  • 11.3. Zmiana wielkości systemu plików
  • 11.4. Usuwanie systemu plików
  • 11.5. Używanie nowego systemu plików
  • 11.6. Tworzenie automatycznie montowanego systemu plików
  • 11.7. Tworzenie systemu plików ext4
  • 11.8. Konfiguracja trybu księgowania dla systemu plików ext4
  • 11.9. Określanie dziennika, do którego jest dołączony system plików ext4
  • 11.10. Poprawianie wydajności za pomocą dziennika zewnętrznego dla systemu plików ext4
  • 11.11. Zwolnienie miejsca zajmowanego przez zarezerwowane bloki w systemie plików ext4
  • 11.12. Tworzenie nowego systemu plików XFS
  • 11.13. Zmiana wielkości systemu plików XFS
  • 11.14. Tworzenie systemu plików exFAT
  • 11.15. Tworzenie systemów plików FAT16 i FAT32
  • 11.16. Tworzenie systemu plików Btrfs

Rozdział 12. Bezpieczny zdalny dostęp za pomocą OpenSSH

  • 12.1. Instalowanie serwera OpenSSH
  • 12.2. Wygenerowanie nowych kluczy hosta
  • 12.3. Konfiguracja serwera OpenSSH
  • 12.4. Sprawdzanie składni konfiguracji OpenSSH
  • 12.5. Konfigurowanie uwierzytelniania na podstawie hasła
  • 12.6. Pobieranie odcisku palca klucza
  • 12.7. Uwierzytelnianie za pomocą klucza publicznego
  • 12.8. Zarządzanie wieloma kluczami publicznymi
  • 12.9. Zmiana hasła chroniącego klucz
  • 12.10. Automatyczne zarządzanie hasłami za pomocą pęku kluczy
  • 12.11. Używanie pęku kluczy w celu udostępniania haseł mechanizmowi cron
  • 12.12. Bezpieczne tunelowanie sesji środowiska graficznego za pomocą SSH
  • 12.13. Uruchomienie sesji SSH i wydanie polecenia w jednym wierszu
  • 12.14. Montowanie całego zdalnego systemu plików za pomocą polecenia sshfs
  • 12.15. Dostosowanie do własnych potrzeb znaku zachęty bash podczas pracy z SSH
  • 12.16. Wyświetlenie obsługiwanych algorytmów szyfrowania

Rozdział 13. Bezpieczny zdalny dostęp za pomocą OpenVPN

  • Ogólne omówienie OpenVPN
  • 13.1. Instalowanie OpenVPN, serwera i klienta
  • 13.2. Konfiguracja prostego połączenia testowego
  • 13.3. Konfiguracja łatwego szyfrowania dzięki użyciu kluczy statycznych
  • 13.4. Instalowanie EasyRSA w celu zarządzania PKI
  • 13.5. Tworzenie infrastruktury PKI
  • 13.6. Dostosowanie do własnych potrzeb opcji domyślnych EasyRCA
  • 13.7. Tworzenie konfiguracji serwera i klienta oraz ich testowanie
  • 13.8. Nadzorowanie OpenVPN za pomocą polecenia systemctl
  • 13.9. Łatwiejsze udostępnianie plików konfiguracyjnych klienta za pomocą plików .ovpn
  • 13.10. Zabezpieczanie serwera OpenVPN
  • 13.11. Konfigurowanie sieci

Rozdział 14. Tworzenie zapory sieciowej w Linuksie za pomocą firewalld

  • Ogólne omówienie zapory sieciowej
  • 14.1. Sprawdzanie, która zapora sieciowa jest uruchomiona w systemie
  • 14.2. Instalowanie firewalld
  • 14.3. Ustalanie używanej wersji firewalld
  • 14.4. Konfiguracja iptables lub nftables jako backendu dla zapory sieciowej firewalld
  • 14.5. Wyświetlanie wszystkich stref i wszystkich usług zarządzanych przez poszczególne strefy
  • 14.6. Wyświetlanie usług i pobieranie informacji o nich
  • 14.7. Wybór strefy i jej konfigurowanie
  • 14.8. Zmiana strefy domyślnej w firewalld
  • 14.9. Dostosowanie do własnych potrzeb strefy firewalld
  • 14.10. Tworzenie nowej strefy
  • 14.11. Integracja menedżera sieci z zaporą sieciową firewalld
  • 14.12. Zezwolenie lub zablokowanie dostępu do określonych portów
  • 14.13. Blokowanie adresu IP za pomocą opcji rich rules
  • 14.14. Zmiana domyślnego celu strefy

Rozdział 15. Drukowanie w Linuksie

  • Ogólne omówienie drukowania w Linuksie
  • 15.1. Używanie CUPS za pomocą interfejsu przeglądarki WWW
  • 15.2. Instalowanie drukarki podłączonej lokalnie
  • 15.3. Nadawanie drukarce użytecznej nazwy
  • 15.4. Instalowanie drukarki sieciowej
  • 15.5. Używanie drukarki bez sterownika
  • 15.6. Współdzielenie drukarki nieposiadającej obsługi sieci
  • 15.7. Usunięcie komunikatu błędu typu "Forbidden"
  • 15.8. Instalowanie sterowników drukarki
  • 15.9. Modyfikowanie zainstalowanej drukarki
  • 15.10. Zapisywanie dokumentów przez ich wydruk do pliku PDF
  • 15.11. Rozwiązywanie problemów

Rozdział 16. Zarządzanie lokalnymi usługami nazw za pomocą Dnsmasq i pliku hosts

  • 16.1. Proste ustalanie nazw na podstawie pliku /etc/hosts
  • 16.2. Używanie pliku /etc/hosts podczas testów i do blokowania wybranych hostów
  • 16.3. Wyszukiwanie wszystkich serwerów DNS i DHCP w sieci lokalnej
  • 16.4. Instalowanie serwera Dnsmasq
  • 16.5. Zapewnianie bezproblemowej współpracy systemd-resolved i menedżera sieci z serwerem Dnsmasq
  • 16.6. Konfiguracja Dnsmasq jako serwera DNS sieci lokalnej
  • 16.7. Konfigurowanie zapory sieciowej firewalld w celu zezwolenia na działanie DNS i DHCP
  • 16.8. Testowanie serwera Dnsmasq z poziomu komputera klienta
  • 16.9. Zarządzanie DHCP za pomocą Dnsmasq
  • 16.10. Rozgłaszanie przez DHCP dostępności ważnych usług
  • 16.11. Tworzenie stref DHCP dla podsieci
  • 16.12. Przypisywanie statycznego adresu IP na podstawie DHCP
  • 16.13. Konfiguracja klienta DHCP w celu automatycznego pobierania wpisów DNS
  • 16.14. Zarządzanie rejestrowaniem danych przez Dnsmasq
  • 16.15. Konfigurowanie domen wieloznacznych

Rozdział 17. Zarządzanie datą i godziną za pomocą ntpd, chrony i timesyncd

  • 17.1. Ustalenie klienta NTP używanego przez Twój system Linux
  • 17.2. Używanie timesyncd do prostej synchronizacji czasu
  • 17.3. Samodzielne ustawianie daty i godziny za pomocą polecenia timedatectl
  • 17.4. Używanie chrony jako klienta NTP
  • 17.5. Używanie chrony jako serwera daty i godziny w sieci lokalnej
  • 17.6. Wyświetlanie danych statystycznych chrony
  • 17.7. Używanie ntpd jako klienta NTP
  • 17.8. Używanie demona ntpd jako serwera NTP
  • 17.9. Zarządzanie strefami czasowymi za pomocą polecenia timedatectl
  • 17.10. Zarządzanie strefami czasowymi bez użycia polecenia timedatectl

Rozdział 18. Tworzenie zapory sieciowej i routera w Raspberry Pi

  • Ogólne omówienie Raspberry Pi
  • 18.1. Uruchamianie i wyłączanie Raspberry Pi
  • 18.2. Wyszukiwanie sprzętu i dokumentów typu HOWTO
  • 18.3. Chłodzenie Raspberry Pi
  • 18.4. Instalowanie systemu operacyjnego Raspbian za pomocą narzędzi Imager i dd
  • 18.5. Instalowanie Raspberry Pi za pomocą NOOBS
  • 18.6. Połączenie z monitorem bez złącza HDMI
  • 18.7. Uruchamianie RPi w trybie ratunkowym
  • 18.8. Dodawanie drugiego interfejsu Ethernet
  • 18.9. Konfiguracja współdzielenia połączenia internetowego i zapory sieciowej firewalld
  • 18.10. Uruchamianie Raspberry Pi w trybie headless
  • 18.11. Tworzenie serwera DNS/DHCP na bazie Raspberry Pi

Rozdział 19. Tryby awaryjne i ratunkowe systemu oferowane przez dystrybucję SystemRescue

  • 19.1. Tworzenie nośnika rozruchowego SystemRescue
  • 19.2. Rozpoczęcie pracy z dystrybucją SystemRescue
  • 19.3. Dwa ekrany rozruchowe dystrybucji SystemRescue
  • 19.4. Opcje rozruchowe dystrybucji SystemRescue
  • 19.5. Identyfikowanie systemów plików
  • 19.6. Zerowanie hasła użytkownika w systemie Linux
  • 19.7. Włączanie SSH w SystemRescue
  • 19.8. Kopiowanie plików przez sieć za pomocą poleceń scp i sshfs
  • 19.9. Naprawa programu rozruchowego GRUB za pomocą SystemRescue
  • 19.10. Wyzerowanie hasła w systemie Windows
  • 19.11. Ratowanie za pomocą GNU ddrescue uszkodzonego dysku
  • 19.12. Zarządzanie partycjami i systemami plików za pomocą SystemRescue
  • 19.13. Tworzenie partycji danych w napędzie USB typu pendrive zawierającym dystrybucję SystemRescue
  • 19.14. Trwałe zachowanie zmian wprowadzonych w dystrybucji SystemRescue

Rozdział 20. Rozwiązywanie problemów z Linuksem

  • Ogólne omówienie rozwiązywania problemów z Linuksem
  • 20.1. Wyszukiwanie użytecznych informacji w plikach dzienników zdarzeń
  • 20.2. Konfigurowanie journald
  • 20.3. Tworzenie serwera rejestrowania danych za pomocą systemd
  • 20.4. Monitorowanie temperatury, wentylatorów i napięcia za pomocą czujników lm-sensors
  • 20.5. Dodawanie interfejsu graficznego dla czujników lm-sensors
  • 20.6. Monitorowanie stanu dysku twardego za pomocą smartmontools
  • 20.7. Konfiguracja narzędzia smartmontools w celu wysyłania raportów za pomocą poczty elektronicznej
  • 20.8. Diagnozowanie wolnego działania systemu za pomocą polecenia top
  • 20.9. Wyświetlanie za pomocą polecenia top jedynie wybranych procesów
  • 20.10. Opuszczenie zawieszonego środowiska graficznego
  • 20.11. Rozwiązywanie problemów sprzętowych

Rozdział 21. Rozwiązywanie problemów z siecią

  • Diagnostyka sprzętu
  • 21.1. Sprawdzanie za pomocą ping możliwości nawiązania połączenia
  • 21.2. Profilowanie sieci za pomocą poleceń fping i nmap
  • 21.3. Wyszukiwanie za pomocą polecenia arping powielających się adresów IP
  • 21.4. Testowanie za pomocą polecenia httping przepustowości HTTP i opóźnienia sieci
  • 21.5. Używanie polecenia mtr w celu wyszukania sprawiających problemy routerów

Dodatek A. Zarządzanie oprogramowaniem

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl