Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach. Dla nowych Klientów 5% rabatu - na hasło: Newsletter
Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego Szkoła - Kultura - Tożsamość
Opis
W dynamicznie zmieniającym się świecie współczesnym występują zjawiska życia społecznego, które wcześniej miały zupełnie inny wymiar.
Jak piszą redaktorzy naukowi tej pracy, pedagogika społeczna jest tą subdyscypliną naukową, która w szczególnie aktywny sposób reaguje na otaczającą nas przestrzeń społeczną. Towarzyszy praktyce i teorii naukowej od ponad stu lat. Na różne sposoby pomaga opanować otaczający człowieka świat rzeczy i zjawisk, zrozumieć go i uczynić przyjaznym.
W tej zbiorowej monografii naukowej zebrano teksty dotyczące przestrzeni życia społecznego skupionych wokół trzech kategorii: szkoły - kultury - tożsamości. Zgromadzone artykuły odnoszą się do aktualnych zjawisk społecznych oraz kulturowych.
Książka jest adresowana do szerokiego grona odbiorców, szczególnie studiów pedagogicznych i kierunków społecznych, którzy poszukują odpowiedzi na pytania dotyczące współczesności.
Spis treści:
Wprowadzenie
Część 1. Szkoła w zmieniającej się przestrzeni społecznej
Mikołaj Winiarski
Szkoła środowiskowa w globalizującej się
przestrzeni lokalnej w dyskursie socjopedagogicznym
Anna Gajdzica
Nauczyciel i szkoła w przestrzeni społeczności lokalnej
Katarzyna Pałka
Szkoła wiejska jako przestrzeń współpracy
różnych podmiotów w środowisku
Marcin Boryczko
Mity legitymizacyjne jako konsekwencja
urynkowienia edukacji
Część 2. Pozaszkolne konteksty zmian przestrzeni życia dzieci i młodzieży
Bożena Matyjas
Środowisko wiejskie jako przestrzeń życia dzieci i młodzieży.
Szansę i bariery
Krzysztof Czykier
Rodzinna edukacja medialna formą wsparcia
wiejskiej rodziny wielopokoleniowej
w rzeczywistości podziału cyfrowego
Danuta Opozda
Zmiany motywacji wychowawczej w obliczu
przemian spokczno-kulturowych
Katarzyna Borawska-Kalbarczyk
Stratyfikacja społeczna w społeczeństwie informacyjnym
- analiza zjawiska w kontekście wykluczenia cyfrowego
Część 3. Tożsamość w konstruowaniu przestrzeni życia społecznego
Agata Cudowska
Konstruowanie tożsamości w przestrzeni życia codziennego
Alina Szczurek-Boruta
Uczenie się i uwrażliwianie kulturowe w bezpośrednim kontakcie
z innym człowiekiem - warunki kształtowania się tożsamości
i integracji społecznej
Jolanta Muszyńska
O wspólnotach lokalnych i ich znaczeniu
- rozważania pedagoga
ks. Mariusz Sztaba
Inspirująca moc chrześcijaństwa w rozwiązywaniu współczesnych
problemów społecznych. W poszukiwaniu sił społecznych i kapitału
społecznego w religii chrześcijańskiej
Katarzyna Gajek
Kształtowanie się tożsamości jednostki w perspektywie interakcyjnej
- znaczenie sił ludzkich
Część 4. Aspekty kulturowe w edukacyjnej przestrzeni życia społecznego
Teresa Wilk
Sztuka teatralna jako przestrzeń komunikacji społecznej
wobec aktualnych zagrożeń i niepokojów
Urszula Namiotko, Emilia Żyłkiewicz-Płońska
Koncepcja kultury czynnej w edukacji międzykulturowej
Elżbieta Górnikowska-Zwolak
Język w przestrzeni życia człowieka.
Feministyczna analiza przestrzeni językowej
Andrzej Harbatski
Fotografia w edukacji międzykulturowej (na przykładzie
Brzesko-Pińskiego Polesia)
Lidia Dakowicz
Wartości kulturowe kształtujące tożsamość w szkolnym przekazie
nauczycieli
Alina Szwarc
Gimnazjalista w społeczności zróżnicowanej kulturowo
Noty o Autorach