Doczekaliśmy czasów, gdy niemal każdy ma możliwość fotografowania. Zalewa nas morze zdjęć, z których podobają się nieliczne, a zaledwie pojedyncze zapadają w pamięć. Tymczasem wykonanie pięknej, budzącej zachwyt fotografii przynosi ogromną satysfakcję. Jeśli próbowałeś tej sztuki, wiesz, jak trudne i frustrujące mogą być początki. W takich chwilach przydałby się mistrz-przyjaciel, który w odpowiedniej chwili krótko i prosto podpowiedziałby: Zrób to w ten sposób!
Ta książka jest właśnie takim mistrzem-przyjacielem. Nie zawiera skomplikowanej teorii ani technicznego żargonu, za to stanowi źródło ponad dwustu sprawdzonych sekretów i wskazówek, dzięki którym zaczniesz robić lepsze, ostrzejsze, barwniejsze i dużo piękniejsze zdjęcia! Dowiesz się, który przycisk należy wcisnąć w danym momencie, jakie ustawienia wybrać i kiedy konkretnie się nimi posłużyć. Zapoznasz się ze wskazówkami dotyczącymi sprzętu, co pozwoli Ci świadomie wybrać to, czego rzeczywiście potrzebujesz. Znajdziesz tu również porady dotyczące konkretnych rodzajów zdjęć. Skorzystaj z tych podpowiedzi, a Twoje fotografie zyskają profesjonalną jakość - i to bez zawracania sobie głowy trudnymi tematami!
Najciekawsze zagadnienia:
- jak uzyskać wyjątkowo ostry obraz
- jak odkryć na nowo pejzaże i zachody słońca
- jak robić świetne zdjęcia z podróży i co fotografować przy brzydkiej pogodzie
- jak zapanować nad obiektywem i lampą błyskową
- jak robić profesjonalne zdjęcia tematyczne: ślubne, sportowe, pejzaże nocne i inne
Sztuka fotografowania? Ucz się jej od prawdziwego mistrza!
Spis treści
ROZDZIAŁ 1. JAK ROBIĆ OSTRE ZDJĘCIA? Jeśli zdjęcia nie są ostre, reszta nie ma znaczenia (1)
- Siedem rzeczy, które musisz wiedzieć... (2)
- ...zanim przeczytasz tę książkę (3)
- Jeszcze dwie rzeczy (4)
- I ostatnia (5)
- Ostre zdjęcie zaczyna się od statywu (6)
- Głowica ułatwia życie (7)
- Nie wciskaj spustu migawki w aparacie (8)
- Nie masz wężyka spustowego? Użyj samowyzwalacza (9)
- Zdalne wyzwalanie migawki pozwala uniknąć poruszenia aparatu (10)
- Nie zwiększaj wartości ISO, jeśli korzystasz ze statywu (11)
- Sekret ostrzejszych zdjęć z ręki (12)
- Dociśnij łokcie do tułowia, aby zrobić ostrzejsze zdjęcie (13)
- Wyłącz system redukcji wibracji lub stabilizacji obrazu (14)
- Powiększ podgląd zdjęcia, aby sprawdzić ostrość (15)
- Wybieranie punktu ustawiania ostrości (16)
- Jeśli temat zdjęcia się porusza, śledź jego ruch (17)
- Wyostrzanie po fakcie: Lightroom (18)
- Wyostrzanie po fakcie: Photoshop (19)
- Dlaczego zalecam tryb preselekcji przysłony? (20)
- Jaką wartość przysłony ustawić? (21)
ROZDZIAŁ 2. RZECZ O OBIEKTYWACH. Jakiego obiektywu użyć, kiedy i dlaczego? (23)
- Kiedy warto użyć superjasnego obiektywu? (24)
- Kiedy warto użyć uniwersalnego obiektywu zmiennoogniskowego? (25)
- Kiedy warto użyć obiektywu superszerokokątnego? (26)
- Kiedy warto użyć obiektywu typu rybie oko? (27)
- Kiedy warto użyć obiektywu makro? (28)
- Dlaczego niektóre obiektywy są oznaczone dwiema wartościami przysłony? (29)
- Zastosowanie telekonwertera w celu silniejszego przybliżenia sceny (30)
- Co warto wiedzieć o zjawisku kompresji perspektywy? (31)
- Jak ustawić ostrość na nieskończoność? (32)
- Wykorzystaj możliwości jasnego obiektywu! (33)
- Do czego służą osłony tulipanowe? (34)
- Osłonę tulipanową łatwo zgubić (35)
- Dbaj o tylną soczewkę obiektywu (36)
- Unikaj kurzu i innych zabrudzeń (37)
ROZDZIAŁ 3. PROFESJONALNE ZDJĘCIA KRAJOBRAZOWE. Jak uwieczniać oszałamiające pejzaże? (39)
- Złota zasada fotografii krajobrazowej (40)
- Ta sytuacja wymaga statywu i wężyka spustowego (41)
- Mój ulubiony obiektyw do zdjęć krajobrazowych (42)
- Wartość przysłony do fotografowania krajobrazów (43)
- Unikaj miejscowych przepaleń (44)
- Jak zwiększyć głębię zdjęć krajobrazowych? (45)
- W którym miejscu powinna się znaleźć linia horyzontu? (46)
- Tajniki fotografowania zachodów słońca (47)
- Dobre krajobrazy wymagają czytelnego dla odbiorcy tematu (48)
- Ustawianie ostrości podczas fotografowania krajobrazów (49)
- Efekt rozszczepienia światła (50)
- Zwracaj uwagę na chmury - naturalne źródło barw (51)
- Kompozycja: zastosowanie przestrzeni negatywnej (52)
- Kompozycja: zastosowanie linii prowadzących wzrok (53)
- Jak zaoszczędzić czas przy tworzeniu panoram? (54)
- Siedem grzechów głównych fotografii krajobrazowej (55)
- Dlaczego warto mieć polaryzator? (56)
- Zastosowanie gradientowego filtra połówkowego (57)
- Fotografowanie wodospadów (58)
- Zainstaluj aplikację PhotoPills (59)
ROZDZIAŁ 4. PROFESJONALNE ZDJĘCIA Z PODRÓŻY. Jak wrócić ze zdjęciami, z których będziesz dumny? (61)
- W tym przypadku im mniej, tym lepiej (62)
- Moje ulubione obiektywy podróżnicze (63)
- Zacznij od sfotografowania wyświechtanych tematów (i pokaż je na początku!) (64)
- Fotografuj detale sugerujące większą całość (65)
- Jak pozbyć się ze zdjęcia turystów i samochodów? (66)
- Kolejny sposób na ukrycie turystów (67)
- Jak uniknąć robienia rozmytych zdjęć w podróży? (68)
- Gdzieś tutaj jest temat na zdjęcie... (69)
- Ludzie na zdjęciach z podróży (70)
- Jak zachęcić ludzi do pozowania? (71)
- Zatrudnij modelkę lub modela (to tańsze, niż myślisz) (72)
- Szukaj wyrazistych, żywych kolorów (73)
- Postaw na prostotę (74)
- Fotografuj kulinarne ciekawostki (75)
- Stwórz poczucie ponadczasowości (76)
- Zrób zwiady (77)
- Fotografowanie bez turystów (78)
- Weź Platypoda zamiast statywu (79)
ROZDZIAŁ 5. PROFESJONALNE PORTRETY. Jak sprawić, by ludzie znakomicie wychodzili na zdjęciach (81)
- Mój ulubiony obiektyw portretowy (82)
- Mój drugi ulubiony obiektyw (85 mm f/1,8) (83)
- Unikaj obiektywów szerokokątnych (84)
- Jaką wartość przysłony ustawić? (85)
- Jak i na czym ustawiać ostrość? (86)
- Uwiecznianie prawdziwych emocji (87)
- Gdzie ustawić aparat? (88)
- Umiejscowienie tematu w kadrze (89)
- Nie zostawiaj za dużo miejsca nad głową (90)
- Modne kadrowanie portretów (91)
- Rozmycie tła za modelem (92)
- Znakomite światło w plenerze (93)
- Fotografowanie w bezpośrednim słońcu (94)
- Kolory blendy i ich zastosowania (95)
- Kiedy warto użyć czarnej blendy? (96)
- Kiedy użyć blendy i jak ją ustawić? (97)
- Światło z okna (98)
- Jednolite tła studyjne (99)
- Tła malowane (100)
- Fotografowanie noworodków (101)
ROZDZIAŁ 6. PROFESJONALNE ZASTOSOWANIE LAMPY BŁYSKOWEJ. Jeśli dotychczas nie przepadałeś za fleszem, wkrótce się to zmieni (103)
- Wbudowana lampa błyskowa: Twój wróg! (104)
- Dlaczego warto mieć zewnętrzną lampę błyskową? (105)
- Nie używaj TTL. Przełącz flesz w tryb manualny (106)
- Odłącz flesz od aparatu (107)
- Nie używaj wbudowanej lampy jako wyzwalacza (108)
- Użyj "prawdziwego" bezprzewodowego sterownika lampy błyskowej (109)
- Jak dużą moc flesza ustawić? (110)
- Do czego służą "grupy" i "kanały"? (111)
- Ustaw prawidłowy czas naświetlania, bo w przeciwnym razie otrzymasz to... (112)
- Zaczynam od tej wartości przysłony (113)
- Ustaw czułość ISO na wartość dającą najczystszy obraz (114)
- Światło powinno być miękkie i piękne (115)
- Softboks, którego używam do zmiękczania światła (116)
- Gdzie ustawić flesz, aby uzyskać najlepszy efekt? (117)
- Jeszcze delikatniejsze światło (118)
- Bardzo tani sposób na piękne światło (119)
- Czasami światło warto odbić (120)
- Do czego przydają się w plenerze filtry na lampę błyskową? (121)
- Kiedy warto dodać drugą lampę (i dlaczego)? (122)
- Rozjaśnij tło za modelem (123)
- Synchronizacja z drugą kurtyną (i dlaczego warto ją stosować)? (124)
- Zalety posługiwania się fleszem w plenerze (125)
- Błyskawiczne czarne tło (126)
- Portrety z lampą błyskową o zachodzie słońca (127)
ROZDZIAŁ 7. PROFESJONALNE ZDJĘCIA ŚLUBNE. Jak robić na ślubach zdjęcia godne zawodowca? (129)
- Przygotowanie listy ujęć (130)
- Fotografowanie w słabym świetle (na przykład w kościele) (131)
- Kolejna pomoc podczas fotografowania w słabym świetle (132)
- Trzy obiektywy, które zabieram na śluby (133)
- Oświetlanie panny młodej z tyłu (134)
- Szukanie pięknego światła dla panny młodej (135)
- Zdjęcia oficjalne: jak ustawić ostrość? (136)
- Zdjęcia oficjalne: nie kadruj na wysokości stawów (137)
- Zdjęcia oficjalne: jak wysoko ustawić aparat? (138)
- Znajdź ciekawy punkt widzenia (139)
- Fotografowanie szczegółów - co wybrać? (140)
- Ślub "bez prądu" (141)
- Znakomity filtr makro do fotografowania detali (142)
- Zastosowanie lampy błyskowej na weselu (143)
- Epicki rozmach z obiektywem superszerokokątnym (144)
- Dlaczego warto fotografować w zespole? (145)
- Nastrojowy portret panny młodej 1 (146)
- Nastrojowy portret panny młodej 2 (147)
ROZDZIAŁ 8. PROFESJONALNE ZDJĘCIA SPORTOWE. Jak robić znakomite zdjęcia na zawodach sportowych? (149)
- Jakich obiektywów użyć? (150)
- Użyj telekonwertera do pokazywania akcji z bliska (151)
- W jaki sposób zawodowi fotografowie ustawiają ostrość? (152)
- Zmiana trybu ustawiania ostrości na potrzeby zdjęć sportowych (153)
- Wartość przysłony podczas fotografowania sportu (154)
- Prawidłowy czas naświetlania w fotografii sportowej (155)
- Automatyczna regulacja ISO pozwala zamrozić akcję w kadrze (156)
- Fotografujesz nocą albo we wnętrzach? Zwiększ czułość! (157)
- Fotografowanie w trybie ciągłym (158)
- Zastosowanie zdalnego aparatu (159)
- Główny cel? Uchwycić apogeum akcji (160)
- Dwa najpopularniejsze rodzaje ujęć sportowych (161)
- Zawodowcy znają się na sporcie i fotografują detale (162)
- Panoramowanie dla wyeksponowania ruchu (163)
- Wszystko sprowadza się do kadru! (164)
- Dwoje oczu i piłka (165)
ROZDZIAŁ 9. PROFESJONALNE ZDJĘCIA INNYCH TEMATÓW. Jak fotografować wszystkie inne rzeczy, które czasami fotografujemy? (167)
- Kwiatów nie należy fotografować z wysoka (168)
- Nie czekaj na deszcz - zrób go sam! (169)
- Kwiaty na czarnym tle (170)
- Użyj obiektywu makro, by uzyskać wyjątkowe zbliżenia (171)
- Jaka wartość przysłony najlepiej sprawdza się w makrofotografii? (172)
- Wyłącz autofocus przed robieniem zdjęć makro (173)
- Fotografowanie kwiatów obiektywem zmiennoogniskowym (174)
- Kiedy użyć funkcji bracketingu? (175)
- Jak zrobić zdjęcia różniące się ekspozycją na potrzeby obrazu HDR? (176)
- Jak sfotografować księżyc i nie utracić cennych detali obrazu? (177)
- Trik z fotografowaniem miejskich pejzaży nocą (178)
- Zrób stół do fotografii produktowej (179)
- Zalety pionowych softboksów (180)
- Zastosowanie płyty piankowo-kartonowej i tworzenie odbić (181)
- Fotografowanie miejskich pejzaży o zmierzchu (182)
- Fotografowanie smug świateł (183)
- Fotografowanie sztucznych ogni (184)
- Fotografowanie zwierząt w ogrodzie zoologicznym (185)
- Ostrzejsze zdjęcia dzięki technice focus stacking (186)
- Jak ustawić statyw w nierównym terenie? (187)
- Lepsza alternatywa dla samowyzwalacza w zdjęciach grupowych (188)
- Zimno? Weź zapasowe akumulatory (189)
ROZDZIAŁ 10. PROFESJONALNE METODY ROBIENIA LEPSZYCH ZDJĘĆ. Branżowe sekrety dobrych fotografii i trafnych decyzji (191)
- Niedoświetlenie czy prześwietlenie - co lepsze? (192)
- Chcesz, by traktowano Twoje fotografowanie poważnie? Zacznij selekcjonować zdjęcia! (193)
- Sposób na szybki rozwój (194)
- ROBOT uchroni Cię przed problemami (195)
- W jakim formacie zapisywać zdjęcia (RAW, JPEG czy TIFF)? (196)
- Przydatne zastosowania wyświetlacza LCD (197)
- Kiedy używać pomiaru punktowego? (198)
- Pamiętaj o prawach autorskich do zdjęć (199)
- W słabym oświetleniu rób zdjęcia seriami (200)
- Jakie kompozycje dobrze wyglądają w czerni i bieli? (201)
- "Pochmurny" balans bieli podczas fotografowania krajobrazów (202)
- O obrotach zdjęć (203)
- Unikaj tablic i napisów, bo niepotrzebnie przyciągają wzrok (204)
- Na co ludzie patrzą w pierwszej kolejności? (205)
- Jak się uchronić przed przypadkowym skasowaniem karty pamięci? (206)
- Zmiana punktu ostrzenia (207)
ROZDZIAŁ 11. PROFESJONALNE DRUKOWANIE. Ostatecznie wszystko i tak kręci się wokół odbitek (209)
- Uprość sobie życie, drukuj z Lightrooma (210)
- Rozwiązanie problemu ze zbyt ciemnymi wydrukami (211)
- Rozdzielczość druku (212)
- Wysyłanie zdjęć do laboratorium (213)
- Ile megapikseli potrzeba, by wydrukować zdjęcie? (214)
- Nie kupuj drukarki A4 (215)
- Najwyższej jakości wydruki w formacie A3+ (216)
- Wydruki w formacie A2 - wybór profesjonalistów (217)
- Na jakim papierze drukować? (218)
- Co decyduje o rodzaju papieru? (219)
- Ujednolicanie kolorystyki wyświetlanego i drukowanego obrazu (220)
- Pobierz profile kolorów do stosowanego papieru (221)
- Wyostrzanie zdjęć przeznaczonych do druku (222)
- Drukowanie na płótnie (223)
- Daj sobie spokój z drukowaniem do krawędzi... (224)
- Projektowanie niestandardowych układów wydruku w Lightroomie (225)
ROZDZIAŁ 12. PRZEPISY NA "ŻYCIÓWKI". Proste składniki pozwalające robić wyborne zdjęcia (227)