Systemy VBM i zysk ekonomiczny Projektowanie, wdrażanie, stosowanie

Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 48 godzin
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 49,90 zł
zawiera 5.00% VAT, bez kosztów dostawy
49.90
ilość szt.
Zyskujesz 4 pkt [?]

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Pin It

Opis

Autorzy książki podejmują w niej tematykę zarządzania wartością przedsiębiorstwa, bez wątpienia jest to więc praca, której treść wpisuje się w zbiór zagadnień będących przedmiotem zainteresowania nauki o finansach firm. Zwraca jednak uwagę ciekawy dobór problemów. Po pierwsze, autorzy analizują systemy zarządzania wartością przedsiębiorstwa (systemy VBM) jako systemy kontroli menedżerskiej, mające na celu wspieranie procesu realizowania strategii przedsiębiorstwa. Spojrzenie na systemy VBM z tej perspektywy nie zostało do tej pory należycie zaprezentowane w polskiej literaturze przedmiotu. Po drugie, autorzy słusznie piszą, że kluczową rolę dla powodzenia realizacji strategii przedsiębiorstwa ma program motywacyjnego wynagradzania, który zawsze wymaga zastosowania odpowiednio dobranych mierników osiągnięć jako kryteriów ich oceny. Stąd eksponowana w książce motywacyjno-ewaluacyjna rola pomiarów dokonań w firmach. Po trzecie, nigdzie wcześniej w literaturze poświęconej systemom VBM nie dokonano tak klarownego rozróżnienia dwóch funkcji mierników osiągnięć: motywacyjno-ewaluacyjnej oraz informacyjno-sygnalizacyjnej ? i nie uzasadniono tego rozróżnienia w tak przekonujący sposób. W wyniku takiej selekcji wątków książka ma cechy pracy interdyscyplinarnej, łączącej najnowszą wiedzę nie tylko z zakresu zarządzania finansami przedsiębiorstw, ale także zarządzania strategicznego, rachunkowości zarządczej oraz nauk o organizacji i zarządzaniu.

Książka ma walory praktycznej użyteczności, dzięki którym może ona stać się nie tylko frapującą lekturą dla osób reprezentujących różnorodne środowiska (właścicieli i menedżerów przedsiębiorstw, przedstawicieli tzw. rynku ? maklerów, brokerów, doradców inwestycyjnych, jak również samych inwestorów, nauczycieli akademickich i studentów), ale także swoistym, fachowo opracowanym przewodnikiem po stosunkowo młodej dziedzinie wiedzy, jaką jest zarządzanie wartością przedsiębiorstwa. Decyduje o tym zarówno bardzo sugestywny i komunikatywny język, jak i zwięzłe studia przypadków, czy swoiste dygresje pozwalające spojrzeć na omawiane zagadnienia z różnych perspektyw.

 

Spis treści:

Wstęp

O PricewaterhouseCoopers
Noty biograficzne
Współpraca i informacje dodatkowe
Wydawnictwo Poltext

Rozdział 1
Systemy kontroli menedżerskiej w procesie realizacji strategii przedsiębiorstwa
Istota i miejsce strategii w działalności przedsiębiorstwa
Rola systemu kontroli menedżerskiej w procesie wdrażania strategii
System kontroli wyników oparty na miarach finansowych - tradycyjny system kontroli realizacji strategii
Geneza i rozwój systemu kontroli wyników opartego na miarach finansowych
System pomiaru pierwszych przedsiębiorstw
System pomiaru w okresie rozwoju wielozadaniowych przedsiębiorstw
System pomiaru w okresie rozwoju przedsiębiorstw dywizjonalnych
Budowa systemu kontroli wyników opartego na miarach finansowych

Rozdział 2
VBM jako system kontroli menedżerskiej - geneza, istota, kondycja
Geneza koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa
Istota koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa
VBM jako system kontroli menedżerskiej
Maksymalizacja wartości dla akcjonariuszy jako nadrzędny finansowy cel działania przedsiębiorstwa
Kreowanie wartości przedsiębiorstwa
Miernik okresowych wyników działalności (miernik kreowanej wartości)
Zysk ekonomiczny
VBM na świecie
... i w Polsce
VBM wczoraj, dziś i jutro

Rozdział 3
Zysk ekonomiczny jako narzędzie informacyjno-sygnalizacyjne w systemie VBM
Podstawowa formuła zysku ekonomicznego
Kompatybilność zysku ekonomicznego z NPV
Wysokość zysku ekonomicznego: podstawowe pytania
Wpływ skali działania przedsiębiorstwa na wysokość EP
Efekt spuścizny
Wpływ inwestycji na wysokość EP
Radar EP
Zróżnicowane możliwości kreowania wartości w układzie branżowym
Oczekiwania rynku
Wykorzystanie oczekiwań rynku w ocenie wysokości zysku ekonomicznego
Oczekiwania rynku a maksymalizacja NPV i wartości ekonomicznej przedsiębiorstwa
Korelacja zysków ekonomicznych z wartością dla akcjonariuszy

Rozdział 4
Zysk ekonomiczny jako narzędzie motywacyjno-ewaluacyjne w systemie VBM
Podnoszenie decyzyjnej zgodności zysku ekonomicznego z wartością dla akcjonariuszy w ramach formuły obliczeniowej EP. Uwagi wstępne
Zysk ekonomiczny ze standardową amortyzacją księgową
Modyfikowanie sposobu amortyzowania aktywów trwałych
Zysk ekonomiczny z amortyzacją annuitetową (rentową)
Zysk ekonomiczny z amortyzacją ekonomiczną
Podnoszenie decyzyjnej zgodności zysku ekonomicznego z wartością dla
akcjonariuszy w ramach architektury planu premiowego
Premie za bezwzględny zysk ekonomiczny i za zmiany zysku ekonomicznego
Premiowanie z użyciem docelowych wyników działalności (targetów)
Wyznaczanie wyniku docelowego (targetu)
Wyznaczanie premii
Bank premiowy

Rozdział 5
Koszt kapitału własnego jako szczególna zmienna w rachunku zysku ekonomicznego
Koszt kapitału: uwagi wstępne
Szacowanie kosztu kapitału własnego: tyle wyników, ile metod
Szacowanie kosztu kapitału własnego: bardziej sztuka niż nauka
CAPM: monopolista wśród metod?
Gdy wyliczenie indeksu beta sprawia kłopoty
Metoda "czystego gracza", firmy odniesienia (pure play)
Księgowy CAPM (accounting CAPM, fundamental CAPM)
Metoda Bond-Plus (Bond-Yield-Plus Risk Premium Approach)
Jaki CAPM - lokalny czy globalny, czyli rynki otwarte i rynki zamknięte
CAPM w wielu odsłonach
Modele praktyczne
Globalny CAPM (Global CAPM, World CAPM, ICAPM - Integrated
CAPM, International CAPM)
Konfiguracja założeń globalnego CAPM
Modele stosowane przez banki inwestycyjne
Model Goldman Sachs
Model JP Morgan - Modified World CAPM
Model Bank of America -Total Risk Model (model Godfrey-Espinosa)
Model Smith Barney
Akademickie modele koncepcyjne
Modele oparte na założeniu segmentacji rynków
Modele oparte na założeniu integracji rynków
Model Damodarana
Model Lessarda
CAPM w zmodyfikowanej wersji międzynarodowej - modified
International CAPM (MICAPM)
Modele empiryczne
Model Erb-Harvey-Viskanta (EHV)
Model D-CAPM J. Estrada
Model Harveya i modele pokrewne
Modele wielowskaźnikowe
Model 3FM (Three Factor Model) - trzywskaźnikowy model Famy-Frencha
4FM (Four Factor Model) Model M.M. Carharta
Metody scoringowe
Model LEFAC
Model Morningstar
MODELE EXANTE
Model Gordona
Wysokość dywidendy w kolejnym okresie
Stopa wzrostu dywidendy w przyszłości
Koszt kapitału w modelu CFROF

Rozdział 6
Wdrażanie systemu VBM
Oczekiwania związane z wdrożeniem systemu VBM
Motyw pomiarowy
Motyw motywacyjno-ewaluacyjny
Motyw korelacyjny
Rezultaty wdrożenia systemu VBM
Przyczyny wdrożeniowych porażek
Retoryka zamiast prawdziwego wdrożenia
Kultura własności
Kultura partycypacji
Szkolenia
Komunikacja wewnętrzna
Osobiste zaangażowanie prezesa (dyrektora naczelnego)
Integracja pozioma
Integracja pionowa
Nałożenie nowego na stare
Pomiarowa fiksacja
Wdrażanie systemu VBM w Grupie TAURON
Miejsce Grupy TAURON w sektorze elektroenergetycznym w Polsce - energetyczny łańcuch wartości
Wzrost wartości Grupy TAURON a oczekiwania właściciela
Grupa TAURON
Wdrożenie systemu VBM w Grupie TAURON
Miara wzrostu wartości Grupy TAURON
Centra wartości w Grupie TAURON
Pomiar wyników działalności na poziomie spółek Grupy
Nośniki wartości Grupy TAURON
Połączenie systemu VBM z procesem planowania długoterminowego w Grupie TAURON - warsztaty strategiczne oraz proces zarządzania
strategicznymi projektami inwestycyjnymi
Wzrost wartości a system raportowania w Grupie TAURON
Wnioski z wdrożenia koncepcji controllingu obejmującej system VBM w Grupie TAURON
Wykorzystanie koncepcji zysku ekonomicznego w aktualizacji i wdrożeniu planu restrukturyzacji dla Grupy ABC z branży FMGC
Sposób realizacji przyjętej strategii restrukturyzacji

Wnioski
Wykorzystanie koncepcji zysku ekonomicznego w programie wzrostu wartości spółki z sektora wydobywczego
Korekty związane z obliczaniem zysku ekonomicznego dla Spółki
Korekty bilansowe
Korekty RZiS
Zysk ekonomiczny i finalny cel działania Spółki
Centra zysku ekonomicznego/ROIC (RONA)
Wnioski
Wdrożenie planu premiowego bazującego na zysku ekonomicznym w sieci handlowej

Literatura

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl