Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach. Dla nowych Klientów 5% rabatu - na hasło: Newsletter
W co oni grają. Manipulacje w codziennym życiu
Cena regularna:
59,00 zł
towar niedostępny
dodaj do przechowalniOpis
Triki na planszy życia
- Trójkąt dramatu -- rola ofiary, napastnika i wybawcy
- Model transakcyjny i stany ego
- Schematy komunikacji międzyludzkiej
- Scenariusze gier -- rodzinne, partnerskie i biurowe
- Skuteczne strategie odrzucania manipulacji
Każdy jest więźniem własnej gry i wszyscy, póki żyjemy, jedynie podbijamy stawkę
Emil Cioran
Poznaj reguły gry
"Wiem dokładnie, co teraz będzie, zawsze ta sama historia..." -- z pewnością niejednokrotnie takie myśli przemykały Ci przez głowę podczas rozmowy. Jak często czujesz się wplątany w gierki żony, kolegi lub szefa? Czy przypominasz sobie dyskusje z przełożonym, które zawsze przebiegają według tego samego schematu? A może ktoś wciąż patrzy na Ciebie z perspektywy krytycznego rodzica, mimo że sam osiągnąłeś już dojrzały wiek?
W co grają ludzie? -- to pytanie po raz pierwszy zadał Eric Berne, twórca analizy transakcyjnej. Nasze psychologiczne manewry przedstawił pierwotnie niemal w formie instrukcji gry, aby podkreślić, że komunikacja między ludźmi przebiega zawsze według tego samego wzoru. Jednak w przeciwieństwie do gry planszowej czy zmagań z piłką gry psychologiczne nie sprawiają radości -- przeciwnie, charakteryzują się tym, że uczestnicy, a także bierni obserwatorzy, czują się potem nieswojo.
Nasze codzienne gierki są uciążliwe i frustrujące, a mimo to prowadzimy je wszyscy -- w pracy i domu, w związku partnerskim, między przyjaciółmi i sąsiadami. Książka W co oni grają. Manipulacje w codziennym życiu w zrozumiały i interesujący sposób wyjaśni Ci rządzące nimi mechanizmy. Poznasz konkretne strategie rozwiązań oraz liczne taktyki, nastawione na skierowanie zewnętrznych manipulacji w przeciwną stronę i wystąpienie z gry!
Zabawa, którą należy popsuć
- Uwzględniaj, dostrzegaj i przyjmuj do wiadomości fakt udziału w grze.
- Bądź wyczulony na manipulacje, fochy i inne formy nacisku.
- Znajdź sposoby na godne wycofanie się z gry.
Nie pozwól więcej, by inni wikłali Cię w swoje gierki.
Spis treści
1. Wstęp
2. Jak zaczynają się gry psychologiczne?
- Początek gry: nieuwzględnianie
- Zniekształcenia rzeczywistości
- Przynęta
- Punkt newralgiczny
3. Trójkąt dramatu
- Role w trójkącie dramatu
- Analiza gry za pomocą trójkąta dramatu
- Gra czy nie gra - oto jest pytanie
- Odrzucanie oferowanych ról służy każdemu!
4. Komunikacja w grze
- Płaszczyzna treści
- Płaszczyzna relacji
- Płaszczyzna kontekstu
- Płaszczyzna ukryta
5. Formuła gry
- Zmiana ról w trójkącie dramatu
- Wygrana
- Konieczność unikania
- Gorzki posmak: uczuciowe triki
6. Gra psychologiczna jako program ostateczny
- Cztery stanowiska podstawowe
7. Scenariusz życiowy
- Dogmaty z dzieciństwa
- Przykład scenariusza "Ja temu nie podołam"
- Surowe nakazy i poganiacze
8. Egogram
- Stany "ja"
- Sporządzanie egogramu
9. Poziomy eskalacji
- Wersja nieszkodliwa
- Gry poruszające
- Ostrożnie - silnie wybuchowe!
10. Typowe gry rodzinne
- Gra "Sala sądowa" - wersja rodzinna
- Być obrażonym
- Gdyby nie ty - wersja rodzinna
- Najpierw dorośnij!
- Musisz jeszcze odrobić lekcje!
- Pomiędzy frontami
- Nigdy nie przychodzisz!
- Och, niedobrze wyglądasz!
- Ja miałem przecież dobre zamiary/ Chciałem tylko twojego dobra
11. Gry partnerskie
- Potrzeba równorzędności
- Potrzeba szacunku
- Bliskość i dystans
- Gry odbywają się w każdym związku partnerskim
- Urazy psychiczne w partnerstwie
- Zazdrość
- Kto ma rację?
- Żadnego seksu - chyba że...
- "Gdybyś mnie naprawdę kochał, to wiedziałbyś, że..."
12. Gry w sąsiedztwie
- Dostateczna ilość pól gry
- Gra w salę sądową - wersja sąsiedzka
- "Teraz cię mam, ty kanalio!"
- Płot jest świętą granicą
- Przecież on to robi specjalnie!
13. Typowe gry biurowe
- Gra "Tak, ale..."
- Niedorzeczne zagrywki podwładnych
- Gra "Mam prawo"
- Gra "Ach, jakie to straszne"
- Gra "Sala sądowa" - wersja biurowa
- Gra "Połajanka"
- Gra "Drewniana noga"
- "Gdyby ciebie nie było" - wersja biurowa
14. Gry solowe
- Wewnętrzny napastnik, wewnętrzna ofiara, wewnętrzny wybawca
- Wewnętrzny krytyk
- Wewnętrzne gry ofiary
15. Konstruktywne strategie
- Dokładnie określ kontekst
- Zapytaj rozmówcę o jego interesy
- Ignoruj docinki
- Skoncentruj się na procesie
- Wyjaśnij, czego naprawdę chce ten drugi
- Ustal prawdziwy powód krytyki
16. Jak mogę ukształtować swoje otoczenie możliwie wolne od gier
- Zawrzyj zrozumiałą umowę
- Zważaj na własne nastawienie psychiczne
- Odpowiedzialność
- Zignoruj albo zdekonspiruj płaszczyznę ukrytą
- Powołaj się na to, czego nie uwzględnia gracz
- Bierz udział w grze - ale na swoich warunkach
- Zminimalizuj gry "jednorękie"
17. Plan gry - Twoje osobiste kroki w niej
- 31 pytań dotyczących Twoich posunięć
Skorowidz