Życie i papier Autobiograficzny projekt Zofii Nałkowskiej: "Dzienniki" 1899-1954

1.jpg
  • promocja
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 24 godziny
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 30,00 zł
zawiera 5.00% VAT, bez kosztów dostawy

Cena regularna: 33,00 zł

30.00
Najniższa cena od wprowadzenia towaru: 33,00 zł
ilość szt.
Zyskujesz 3 pkt [?]

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Pin It

Opis

Żaden inny gatunek literacki nie odniósł w XX wieku takiego triumfu jak autobiografia. Z obrzeży literatury wkroczyła ona w sam jej środek, wchodząc w relację intensywnych wzajemnych oddziaływań z literaturą narracyjną. Emancypacja tekstów autobiograficznych idzie w parze z wyzwoleniem indywiduum i jest przez nie uwarunkowana, stanowiąc wyraz przemian w kulturze. W trakcie tej ewolucji zmienia się morfologia tekstu autobiograficznego, powstaje hybrydyczna kombinacja narracji fikcjonalnej i autobiograficznej. Kultura sztuki życia wyłoni w ciągu XX wieku wiele literackich projektów autobiograficznych, które wejdą do kanonu – w polskiej literaturze są to niewątpliwie Dzienniki Gombrowicza i Dzienniki Nałkowskiej. Praca Magdaleny Marszałek o dziele Zofii Nałkowskiej próbuje naświetlić owe wzajemne oddziaływanie fikcji i dokumentu w Dziennikach.

SPIS TREŚCI

GERMAN RITZ: Między autentyzmem a literaturą. Tekst autobiograficzny
Wprowadzenie
Dziennik Zofii Nałkowskiej jako obiekt badań - Problem i metoda Autobiograficzny projekt - Zakres analizy - Uwaga do polskiego wydania
I. P1SAĆ O SOBIE / PISAĆ SIEBIE
l. Paradoksy autobiograficznego pisania
Kłopoty z przedmiotem - Pakt autobiograficzny - Gry z autobiograficznym paktem (dyskusja autobiografizmu w polskim literaturoznawstwie) – O niemożliwości autobiografii – Autobiograficzny podmiot - Autobiografia w krytyce feministycznej - Wnioski
2. Pisanie diarystyczne
Dziennik jako forma autobiograficzna - Pisanie i sztuka 'ja' - Performatywność diarystycznych praktyk (wnioski)
II. „ŻYCIE I PAPIER":
AUTOBIOGRAFICZNY PROJEKT ZOFII NAŁKOWSKIEJ
l. Podmiotowość i literatura:
O psychologicznej 'teorii tożsamości' w prozie Zofii Nałkowskiej
'Ja' które nie jest jedno - Od poznawczego sceptycyzmu do pesymizmu - Relatywizm czy determinizm - Powierzchnia - Wnioski
1. 'Ja' piszące:
Diarystyczna technika Zofii Nałkowskiej
2. l. Diarystyczny metatekst
Dyscyplinowanie pisania - Pisanie a życie - Interdiarystyka - Diarystyczne archiwum: czas i pamięć
2. 2. Dystrybucja diarystycznego pisania
Mówienie i milczenie - Pisanie o chorobie - Pisanie o matce - Pisanie podczas wojny - Pisanie na starość
2. 3. Diarystyczny tekst użytkowy
Diarystyczna troska o siebie - Samouwielbienie i dyscyplina - Sztuka życia - Wnioski
3. 'Ja' napisane:
Autobiograficzne konstrukcje Zofii Nałkowskiej
3. l. Tekst i płeć
Mówić jako kobieta: płeć i autorstwo - „człowiek albo kobieta" - Kobiecość miedzy transgresją a regresją - Decyzja diarystki - Kobiecość jako sztuka - Wnioski
3. 2. Wcielenia
Ciało w tekście - Egzystencja - „Dziwność" i rozum - Obrazy cierpienia - Ciało tekstu (wnioski)
4. Autorka i diarystka:
Autobiograficzny projekt Zofii Nałkowskiej
Autorka w tekście - Tekst erotyczny - Sztuka tekstu i sztuka życia - Forma - O miejscu Zofii Nałkowskiej w autobiograficznym dyskursie polskiej literackiej nowoczesności (wnioski)
BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl